Bekijk originele versie: Suzuki savage LS650 '86 start niet meer

Hallo allemaal,

Heb een maandje geleden een savage gekocht voor mijn vriendin. Leuke motor en erg goed zelf te onderhouden. Heb net een nieuw voorbandje en blokjes erin en alle ringen en pakkingen onder het kleppendeksel vervangen en de kleppendeksel ook opnieuw afgekit. Hij begon na een lange rit te lekken. Dit is nu opgelost. Alleen nu het volgende:

We gingen een stuk rijden en zomaar opeens stopt hij ermee. Wilde ook niet meer starten. Nu heb ik de solonoide nagekeken en alle corrosie gevoelige contactpunten in het stroomcircuit schoongemaakt, de startmotor er zelf uitgehad en aan het systeem gehangen en dan werkt hij wel maar zodra ik hem op zijn plekje terugzet doet hij het niet. Als ik start hoor ik de solonoide uitklappen en daarna een hele hoge fluittoon, hierna doet hij niets (startmotor draait ook niet) Nu denk ik zelf aan een vastgelopen motor ofzo?! Ik weet nu niet zo goed meer wat ik moet doen!

Is er iemand die dit herkent? Of die weet wat ik nu moet doen?

Alvast bedankt
Om te checken of de motor is vastgelopen kun je de bougies eruitschroeven, en dan in een versnelling zetten en duwen. Als het dan wel beweegt is het niet vastgelopen, dus zit er dan een probleem in het startmotor gebeuren, als het dan niet beweegt is het vastgelopen, kun je gaan demonteren....
Dat hoge fluiten kan misschien een startkoppeling zijn die stuk is waardoor de startmotor wel draait, maar niet de krukas meeneemt? Dan zul je ook gedeeltelijk moeten demonteren...
Tussen de startmotor en de krukas zit een soort automatische koppeling, die verbinding maakt met de krukas als de startmotor draait maar die moet lossen zodra de motor zelf meer toeren maakt dan de startmotor.
Succes en groeten,
Eduard.
quote:
Nu denk ik zelf aan een vastgelopen motor ofzo?!

Tja,

aanduwen gaat niet lukken. Een van de redenen waarom een Savage vast loopt is de nokkenasketting. Dat kan je zien door het rechter carterdeksel los te gooien en dan de spanner te bekijken. (Denk aan een verse pakking bij het weer monteren)

In het dynamo-deksel (links) zit een grote schroef (ongeveer 30 mm). Als je deze losdraait, zie je de kop van een bout en met deze kop kan je de krukas verdraaien (bougie eruit halen).

P.s. Als de kilometerstand net even meer dan 30.000 is, is de nokkenasketting een goede kandidaat voor de ellende. En wel zo'n goede kandidaat dat een sloopblokje het beste alternatief is. Je moet dan last gehad hebben van een nogal rammellend blokje.

Edit: even spammen Onderhoud Suzuki Savage
De meeste LS-en lopen vast omdeat er te weinig olie in zit (en geen olielamp!!)

als er al wat kilometers opstaan valt de nokaskettingspanner letterlijk uit elkaar, haal t rechter deksel er maar af, dan zal je t snel zien
Okee, bedankt voor jullie reacties.
Ben vandaag naar een motorzaak in de buurt geweest en heb de savage even meegenomen. De krukas was geen beweging in te krijgen en vlgs de meneer van de motorzaak koste reviseren een kleine €1000,- Dus nu weet ik eigenlijk nog steeds niet wat ik moet.... ik denk dat ik hem maar uit elkaar ga halen...
Iemand hier ervaring mee? Heb sinds kort ook een wphb dus hoop dat dat me lukt.. Ik hou jullie hier wel op de hoogte!
Alvast bedankt voor de reacties.
RR-paulus,
Is het dan zo dat je krukas ook vast zit?
als je pakkingen kan vervangen, je startmotor kan demonteren kan je ook je kruk er wel uitpellen.
kan je nog olie peilen?
begin maar met dat rechter dekseltje voor je nokkenasketting, daarna pel je gewoon verder.
een losse kruk reviseren is altijd goedkoper als de motor wegbrengen.
Ja halflive, oliepeilen kan ik nog hoezo? Heb nu de ruimte al geregeld om te sleutelen.....want mijn schuurtje is niet zo groot! Ja denk dat ik hem maar ga openmaken.... waar kan ik losse onderdelen verkrijgen?

Allemaal weer bedankt voor de reacties!!
als je nog olie kan peilen zit er dus nog olie in.
als dan je oliepomp niet in elkaar gelopen is lijkt het me onwaarschijnlijk dat hij vastgelopen is door oliegebrek.
als een ravage een gewone trocho´de oliepomp heeft kan die eigenlijk ook niet stuk zijn.
dan blijft dus de kapotte nokkenasketting over, dat moet betaalbaar zijn.
Ok snap wat je bedoelt.... over een paar dagen ga ik aan het sleutelen. Tot die tijd bedankt voor jullie reacties en ik hou jullie weer op de hoogte, misschien wel met foto's....
Lees dit maar eens over de nokkenasketting:
Onderhoud Suzuki Savage

En dit Duitstalige verhaal:
http://www.ls-650.de/Thum..._steuerkettenspanner.html

Dan begrijp je waarom ik de nokkenasketting verdenk......

Door Zeeuwse Klei op woensdag 11 juli 2007 06:52

Ik meen dat Zot de "Savage" de bijnaam "Ravage" gaf. En dat doet ie niet zonder reden, dingen zijn niet zo super geloof ik...

Zot in "suzuki savage , vonkt niet"
Zot in "motor kaduk!"
Zot in "Startmotor Suzuki 650"

(Of een revisie zich loont moet je zelf maar bepalen ;))
Met alle respect voor zot.... ik lees liever je eigen menig, zeker niet je geloof :}

Een motor die onderweg ineens still staat..... kwam er raar geluid uit?? heb ook weleens een doorgebrande zekering gehad en accu kan ook kapot....

Lees hier veelraars.... olie peilen bij een Savage... even door zijn zijraampie kijken!! Jawel die nokasketting rammelt vrijsnel (30.00km) maar een montuer die je gelijk revisie aanpraat?? zakkenvuller!!

ben nieuwsgierig hoe het met het beessie staat.... of liever gezegd rijdt de dame weer??

mvg Skoeter
Mijn Savage startte 15 jaar geleden ook ineens niet. Bleken een paar tanden uit het tandwiel te zijn geslagen waarin de startmotor aangreep. De motor stopte steeds op dat punt en de startmotor draaide dus in het niets. Heb verder dik 50000 km met die brommer gereden en de nokkenasketting? Nooit gehoord eigenlijk...
De motor rijdt inmiddels weer met een nieuwe distributieketting en een ander onderblok. Ben nu aan het kijken wat er met het oude blok aan de hand is. Alleen heb ik nu het volgende probleem: hij tikt vreselijk hard!! De kleppen zijn gesteld dus daar kan het niet aan liggen. Ik denk zelf dat er geen olie bij de zuiger komt omdat de oliepomp misschien stuk is. Misschien weet iemand of dit zo kan zijn?

Verder ben ik wel trots op mezelf dat ik van twee blokjes weer een rijdend blok heb weten te maken. ;)
als je de pakking van het zijdeksel aan de koppelingszijde verkeerd monteerd blokkeert hij een olie doorvoer....
okee, bedankt voor je reactie skoeter!
Maar kan het tikken daar door ontstaan?

Heb vandaag de kleppen nog maar eens nagekeken en gesteld op 0.10mm (mooi tussen de 0.08 en 0.13mm)
Verder loopt hij goed alleen tikt hij heel erg. Als ik mijn oor naast het blok hou komt het echt bij de zuiger vandaan. En ik weet nu niet zo goed wat het is.

Ik ga in ieder geval de pakking aan de koppelingskant even nakijken.. (ik zag namelijk door het kijkvenstertje geen olie druppelen als hij loopt ! ) Dus daardoor dacht ik dat de oliepomp stuk was, maar een doorvoer geblokkerd is natuurlijk ook mogelijk!
Ik laat het zo snel mogelijk horen!!

Groet Tresss
quote:
Zeeuwse Klei schreef op 11 juli 2007 @ 06:52:
Ik meen dat Zot de "Savage" de bijnaam "Ravage" gaf. En dat doet ie niet zonder reden, dingen zijn niet zo super geloof ik...

Zot in "suzuki savage , vonkt niet"
Zot in "motor kaduk!"
Zot in "Startmotor Suzuki 650"

(Of een revisie zich loont moet je zelf maar bepalen ;))

Ravage idd :X
Die tikken zeggen me niet zoveel, heb pas half jaar een savage (Wel al distributie ketting vervangen maar geen tik overgehouden) en de olietip die ik jou gaf kreeg ik als een LET-OP van een vriend.
Die leest en schrijft met het blok.... zogezegd. Ik verwijs alleen even naar mijn handtekening hier.... daar kom je die man (en anderen) vast tegen!! Sla me dood als ik nu spam....
Hallo mensen,

Ik heb een probleem weet iemand wat dat kan zijn?
Er was een nieuwe accu en bougie in de motor gekomen, na vervanging van de bougie starten hij ook weer meteen. Alleen reed hij met mijn benzinekraantje dicht en hij begon te stotteren, toen hij t kraantje opdraaide tijdens t rijden gaf hij een grote knal en kwam er een vlam van een halve meter uit de uitlaat.
Toen stopte hij ermee.

Kan iemand mssn zeggen wat er aan de hand kan zijn?
Wil namelijk deze motor kopen maar wil niet voor grote kosten komen staan

Mvg Patrick
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo beste mensen,

Een vriend van mij had een savage al 2 jaar in de garage staan. Nu heb ik hem 1 maand geleden eruit getrokken om wat mee te gaan rijden. Hij liep niet stationair dus heb ik de carburateur schoongemaakt e.d. Daarnaast 2 nieuwe bandjes en een nieuwe aandrijfriem erop gezet. Ik weer naar huis gereden en geparkeerd, wil ik hem vandaag starten,,,geeft het beste motortje geen enkele reactie.

Het contact staat aan, lampen doen het, neutraal lampje brand. En toch geeft hij geen enkel geluid. Ook het start relais e.d. hoor je niet. Weet iemand wat het kan zijn? Ik heb gekeken of ik niet per ongeluk stekkers/draden heb beschadigd, maar er is niks te zien. Ook de zekeringen zijn nog in tact en de noodknop op het stuur staat nog op run :)

Ik dacht misschien is het de sensor van de zijstandaard en/of koppeling...dit ga ik van t weekend maar is nakijken. Maar ik dacht misschien heeft iemand hier een ander idee.

Alvast bedankt voor jullie reactie!!
Voorzover ik mij kan herinneren van mijn Savage heeft dat ding geen zijstandaard/koppelingsbeveiliging. Krijg je ook geen stroom op de dradean naar je startmotor? Anders het electrische systeem nameten.

Succes
De Savage heeft wel degelijk een schakelaar op de zijstandaard zitten. Deze schakelaar wil weleens weigeren, hij zit nog ongunstig (viezigheid ed.). In zijn vrij moet hij op de zijstandaard te starten zijn. Als hij dan gestart is, even in de versnelling zetten en hij slaat af. Een andere schakelaar zit bij het koppelinghendel, die moet ingeknepen zijn.
Bedankt voor de reacties!

Ik bedacht me inderdaad dat die sensor bij de standaard het niet kan zijn omdat hij in zn vrij ook niet start. Misschien dan dus de sensor bij de koppeling. Maar ik zat te denken, ik heb natuurlijk de tank eraf gehaald om beter bij de carb te komen. De tank is met een stekker verbonden, deze is als enige los geweest. Nu vroeg ik me af of het kan dat hij niet start omdat deze kabel ergens beschadigd is. Oftewel, moet de tank console 'aangesloten' zijn om te kunnen starten?

Mijn dank is mateloos groot :)
Die stekker onder je tank voorziet alleen je snelheidsmeter en controle lampjes van licht.
Hij moet ook starten zonder dat deze stekker er in zit.
Maar onder je tank zit ook een module met een dikke 6-polige stekker.
Dit is de decompressie module, als deze stekker los zit, wil hij onmogelijk staren.
Deze module stuurt eerst een klep open en 1 seconde later stuurt hij je startmotor.
Na 2 tellen gaat de klep dicht, krijgt je motor compressie en moet hij aanslaan.

© 2001-2014 Motor-Forum