Bekijk originele versie: 2008 Yamaha XT660Z Tenere

quote:
cotthem schreef op 04 mei 2009 @ 20:39:
Volgende week ook tkc80. Mijn TW 302 is versleten. Was een hele goeie band, ook als het nat was. Maar ik wil eens iets anders proberen.
Heb veel positieve als negatieve dingen gehoord van de tkc. We zien wel

Dan hoor ik graag je eerste impressies over zijn prestaties allroad!! :] (Even meegeven wat ik onthouden heb; blijkbaar is het echt wel nodig om de band goed in te rijden.)
Want deze band komt er bij mij zeker nog op! Alleen nog de vraag wanneer.
(Mijn K60 voorband is immers nog picobello)
Ofwel nog eerst even een tijdje met een nieuwe k60 achter, ofwel volledig set tkc en dan voor de winterperiode terug op Heidenau overschakelen. Want ik heb echt geen klagen van de K60 op nat wegdek. Waar de TKC blijkbaar wel eens een steekje durft laten vallen. (Het enige trouwens)
Even voor alle duidelijkheid, de motor is al ingereden (4600 km) op de teller.

Ik was ook best trots op mezelf, ik heb de motor gewoon liggend van me af getild. En ook weer op de helling recht gekregen. Ik heb de techniek van een BMW K1100 optillen tijden mijn rijopleiding met de dienstmotor geleerd. Maar ik was zo van slag dat ik hem zo recht kreeg. Was wel even buiten adem toen ik op de motor zat. Was een hele korte hevige inspanning, dan komt mijn aanleg en vroegere training toch weer van pas. :)
Het is inderdaad de Tenere spirit, nu kan ik er wel om lachen, maar ik was wel geschrokken omdat ik bang was dat ik schade zou hebben, toch somde.

Maar ik ga dit ook niet meer alleen doen, of anders wat rustiger opbouwen. Het was echt zwaar op een grasheling. Ik bleef wegglijden toen heb ik de motor maar achteruit naar beneden gereden. Vandaar dat ik zo buiten adem was.

De koffers neem ik van Yamaha, ik zal niet meer twijfelen :]

Nu dan nog even over het ruitje, wie heeft een verhogingssetje of vervangende ruit??.
En hebben jullie ook last van de wind op je helm. Mij lijkt het bij langere tochten net wat lekkerder om iets meer windbescherming te hebben, door hogere ruit. Ik ben niet eens lang, moet je nagaan als je boven de 1.75 meter zit.

Maar heeft zo'n opzet dingetje van Touratech zin??.
Want dan kan ik mijn mooie originele ruit behouden, vind dat logo zo mooi erin :9~
quote:
PatrickR schreef op 04 mei 2009 @ 21:05:

Nu dan nog even over het ruitje, wie heeft een verhogingssetje of vervangende ruit??.
En hebben jullie ook last van de wind op je helm. Mij lijkt het bij langere tochten net wat lekkerder om iets meer windbescherming te hebben, door hogere ruit. Ik ben niet eens lang, moet je nagaan als je boven de 1.75 meter zit.

Ik ben 1,76m en heb afgelopen woensdag bijna 700km op een dag gereden waarvan dik 200 km met 140-160kph over de snelweg: gaat prima. Mensen installeren een hogere ruit omdat zij blijkbaar net in een turbulent gebied zitten met hun helm/hoofd en wel dusdanig dat het gaat schudden. Ik zit met m'n hoofd ook in troebele luchtstroom, maar heb geen enkel last van hoofdschudden (ook niet met de enduro helm met klep). Een hogere ruit verwacht ik niet veel van omdat niet een probleem op kan lossen waar ik geen last van heb ;)

HJ
Zo dat is een tripje wel 8-)

Ik ga ook niet hoofdschudden maar voel wel de luchtstroom tegen mijn BMW system 4 helm. Het lijkt mij een stuk relaxter rijden met minder luchtstroom. Op je lichaam ben je goed beschermd, daar voel je totaal geen druk. Alleen iets tegen mijn helm, op de snelweg had ik gisteren met de harde wind wel wat last. Maar vandaag een stuk minder, was ook minder wind.

Het is maar een luxe probleem, maar comfort vind ik ook belangrijk :]
Ander zou ik moeten gaan voor dat opzetstukje van Touratech, maar weet ook niet of dat zoden aan de dijk zet :?

Door mark vd nieuwenhof op maandag 04 mei 2009 21:36

quote:
GezwindeSpoed schreef op 04 mei 2009 @ 11:26:
Ben gisteren terug gekomen van de pakezel test. Met duo paar daagjes gekampeerd in het Rheingebied.
[afbeelding]
Tenere was erg stabiel met al die bagage, veervoorspanning achter op max en voor drie slagen erbij. Eerst 150 km snelweg toen glooiende boswegen ten Oosten van Köln.

Pauzeplekje
[afbeelding]

Mooie burchten en kastelen
[afbeelding]

Bijpassende auto:
[afbeelding]

[afbeelding]
[afbeelding]

Op zich genoeg vermogen om 130 te rijden op de snelweg, je hebt dan nog wat over. In de heuvels kan je ook vlot rijden al mistte ik wel wat bij het uitaccelereren van bochten. Zadel is wel een beetje klein. Vering kon het prima bijhouden.

Leuk die pakezel ,
We hebben nog geen fotos van onze nieuwe fietsen als pakezel ,
Wel heb ik er van de oude fiets, supertenere,
maar ik ben nog aan het uitvogelen hoe ik die geplaatst krijg.... |(
Patrick; ik probeer morgen dit eens; een paar grote post-its opkleven!
[Afbeelding: dscf0090m.jpg]
Of mijn hoofd intrekken is ook een goedkoop alternatief!
Dat is de Ténéré spirit!
Grapje! Ik ben er ook niet echt uit of het voor mij eigenlijk wel nuttig is om het scherm te verhogen. Bij hogere snelheden gaat mijn kont automatisch ver naar achter en mijn hoofd naar beneden. Neen, nu niks raars voorstellen!!!! })
Uit verveling (lees; "pain aan the ass") op de snelweg, zat ik ook wel eens op de duo; scheelt ook qua wind, merkte ik! :]
Ik kan je dus eigenlijk geen ervaringen meegeven met hogere ruiten. Wel heb ik mijn "airco" terug geinstalleerd; het lage spatbord. Omdat ik binnenkort veel snelweg te doen heb. Tja, mijn aerodynamica wil ik een beetje verbeteren... Gezien het Belgische friet-dieet niet echt hielp...
Echt, met het hoge spatbord ervaar ik toch wel een verschil in "tocht" via het gat van de voorvork. En het heeft mijn motor terug een heel ander uitzicht! *O*

Maar zo kan ik eigenlijk niet voortdoen met wat ik eigenlijk nog allemaal te doen had op de PC... :( -O-
:W
quote:
schiptje schreef op 04 mei 2009 @ 21:40:
[afbeelding [snelkoppeling]]
Dat is de Ténéré spirit!
Grapje! Ik ben er ook niet echt uit of het voor mij eigenlijk wel nuttig is om het scherm te verhogen. Bij hogere snelheden gaat mijn kont automatisch ver naar achter en mijn hoofd naar beneden. Neen, nu niks raars voorstellen!!!! })
Uit verveling (lees; "pain aan the ass") op de snelweg, zat ik ook wel eens op de duo; scheelt ook qua wind, merkte ik! :]
Ik kan je dus eigenlijk geen ervaringen meegeven met hogere ruiten. Wel heb ik mijn "airco" terug geinstalleerd; het lage spatbord. Omdat ik binnenkort veel snelweg te doen heb. Tja, mijn aerodynamica wil ik een beetje verbeteren... Gezien het Belgische friet-dieet niet echt hielp...
Echt, met het hoge spatbord ervaar ik toch wel een verschil in "tocht" via het gat van de voorvork. En het heeft mijn motor terug een heel ander uitzicht! *O*

Maar zo kan ik eigenlijk niet voortdoen met wat ik eigenlijk nog allemaal te doen had op de PC... :( -O-

Grappenmaker :+

Ik weet ook niet wat wijsheid is, maar inderdaad je iets kleiner maken, scheelt een hoop wind. Daarom dacht waarom niet een iets hoger scherm. Ben je daar vanaf en zou jij ook niet meer met je kontje naar achteren hoeven te rijden :o

Ik heb je een PB gestuurd, check even, gaat over de yamaha koffers.
quote:
hjr1100s schreef op 04 mei 2009 @ 21:16:

[...]

Ik ben 1,76m en heb afgelopen woensdag bijna 700km op een dag gereden waarvan dik 200 km met 140-160kph over de snelweg: gaat prima. Mensen installeren een hogere ruit omdat zij blijkbaar net in een turbulent gebied zitten met hun helm/hoofd en wel dusdanig dat het gaat schudden. Ik zit met m'n hoofd ook in troebele luchtstroom, maar heb geen enkel last van hoofdschudden (ook niet met de enduro helm met klep). Een hogere ruit verwacht ik niet veel van omdat niet een probleem op kan lossen waar ik geen last van heb ;)

HJ

Hoofdschudden; heb ik er met mijn 1m76 alleen last van als ik terug met de begin tune van "Smoke on the water" in mijn hoofd zit.
Ik denk ook dat het eerder een luxeprobleem is. Misschien is het wel een oplossing als je echt van plan bent constant snelwegen te rijden. Of indien je echt groot bent. De keren dat ik ook lange afstanden reed, heb ik er hoegenaamd ook geen probleem van gehad.
Ik wil ook nog bijpassende kleding zijnde de adventure jas en broek van Yamaha :Y

Deze wordt ook gedragen op de bladvullende advertentie die in de diverse motorbladen staat van de Tenere 8-)

Alleen zijn deze ook geschikt voor de koudere maanden, al kun je met thermo onderkleding een hoop doen. Ik draag alleen maar thermo shirts ander mijn motorkleding. Dikke kleding hoeft tegenwoordig niet meer.

[Afbeelding: adventure%20riding%20jacket%20male%20grey.JPG]

[Afbeelding: adventure%20riding%20trousers%20male%20grey.JPG]
quote:
schiptje schreef op 04 mei 2009 @ 21:49:

[...]

Hoofdschudden; heb ik er met mijn 1m76 alleen last van als ik terug met de begin tune van "Smoke on the water" in mijn hoofd zit.
Ik denk ook dat het eerder een luxeprobleem is. Misschien is het wel een oplossing als je echt van plan bent constant snelwegen te rijden. Of indien je echt groot bent. De keren dat ik ook lange afstanden reed, heb ik er hoegenaamd ook geen probleem van gehad.

... we zijn het weer vreselijk met elkaar eens....

... zeg was je eigenlijk al getrouwd? :+

HJ
quote:
schiptje schreef op 04 mei 2009 @ 21:49:

[...]

Echt hoofdschudden is het niet, maar meer de luchtstroom. Niet dat ik nou een grote druk op mijn helm voel. Maar meer voor het lekkere rijden zonder rijwind. Maar dan had ik een BMW RT moeten nemen, moet je zeggen ;)

Maar misschien zijn er mensen hier op het forum, die zo'n aanpassing hebben gedaan, dan horen we het graag toch :Y

Door mark vd nieuwenhof op maandag 04 mei 2009 22:04

quote:
PatrickR schreef op 04 mei 2009 @ 21:51:
Ik wil ook nog bijpassende kleding zijnde de adventure jas en broek van Yamaha :Y

Deze wordt ook gedragen op de bladvullende advertentie die in de diverse motorbladen staat van de Tenere 8-)

Alleen zijn deze ook geschikt voor de koudere maanden, al kun je met thermo onderkleding een hoop doen. Ik draag alleen maar thermo shirts ander mijn motorkleding. Dikke kleding hoeft tegenwoordig niet meer.

[afbeelding]

[afbeelding]

Wat kost zo een pak??
In verband met de koffers, of toch de combinatie ervan; hier is het toch gelukt?
http://www.xrv.org.uk/for...ne-ridden-yam-xt660z.html
http://www.motorcycletrad...p;N=4294967249+4294967064
Of zie ik iets over het hoofd? :?
Topkoffer komt er bij mij nooit op; anders moet ik er nog een kussentje tegen kleven om haar rugje te beschermen... (Ja, ik ben gelukkig, gelukkig getrouwd, HJ!)
Geef mij maar de rol achterop.
quote:

Ik dacht om de nabij €600.....wel een mooi pak!

Gr. Johan.

Door mark vd nieuwenhof op maandag 04 mei 2009 22:10

quote:
schiptje schreef op 04 mei 2009 @ 21:40:
[afbeelding [snelkoppeling]]
Dat is de Ténéré spirit!

Patrick ik heb een hogere ruit gemonteerd , Metal Mule,
Helpt iets maar niet echt, ben 1,85 een schoei multitech,
en alpine oordoppen, en nog steeds alof ik op een vissersboot
sta bij windkracht 12, maar ach het went... :)
quote:
mark vd nieuwenhof schreef op 01 mei 2009 @ 23:21:

[...]

Klopt helemaal, op een paar kleine puntjes na.
De tip met de drie boutjes, in de nummerplaat wist ik al.
Hier heb ik nog een tip.
De hoofdkabelboom!!
Als je het zadel er af pakt , zie je de hoofdkabelboom lopen,
aan de rechterkant , ong 20cm achter de tank zie je een
zilverkleurig inbusboutje, waar de kabelboom strak tegenaan getrokken
zit en in een iets scherpe knik loopt, vast getrokken met een tyrap,
deze kun je beter verwijderen en een stukje rubberslang
om het inbusboutje doen.
Dit kan een hoop ellende besparen over een paar jaar;
ivm doorschuren op die plaats, zeker omdat daar ook de bekabeling van het motormanagement in zit............

Bedankt voor de tip; ik heb gisteren een stuk rubber tussen te 2 bevestigd!
En eerlijk gezegd, er zijn nog welk zulke puntjes als je de kablering afloopt...
Maar diegene die je mij vertelde; bedankt!

Door mark vd nieuwenhof op maandag 04 mei 2009 22:13

quote:
Johan V schreef op 04 mei 2009 @ 22:09:

[...]

Ik dacht om de nabij €600.....wel een mooi pak!

Gr. Johan.

Wij hebben in december Rukka pakken gekocht,
Au met aanschaf, maar het beste wat ik ooit aangeschaft
heb qua pasvorm en draagcomfort
Dat pak kost 650 euro. Een aardige aanschaf, want ik dacht dat het een zomerpak was.
Dus niet voor de winter of all seasons.

Wat betreft die windbescherming (ruit), dan laten we het maar zo. Nee zo erg is het bij mij niet, maar ik ben ook niet zo groot. Alleen met de grotere vervangingsruit zou ik uit de wind zitten, dat weet ik zeker. Maar goed, eerst maar eens even aankijken. Maar er komt in ieder geval niet zo'n verlengertje op. :N

Door mark vd nieuwenhof op maandag 04 mei 2009 22:26

quote:
schiptje schreef op 04 mei 2009 @ 22:11:

[...]

Bedankt voor de tip; ik heb gisteren een stuk rubber tussen te 2 bevestigd!
En eerlijk gezegd, er zijn nog welk zulke puntjes als je de kablering afloopt...
Maar diegene die je mij vertelde; bedankt!

Graag gedaan ,dat zijn van die dingetjes, die komen ver na de garantie
pas bovendrijven, en kunnen storingen veroorzaken waar je je rot naar zoekt....
Hebben jullie trouwens ook zo een roestige uitlaat waar die naar boven loopt,
onder het spatbord naar de einddemper, we hebben twee teneres,
maar die uitlaat pijp ziet eruit of ze 10 jaar oud zijn, '(
niet normaal voor motoren die een half jaar oud zijn en 2500km
dacht dat die van rvs waren???
Pekel? Of zelfs gewone nattigheid maakt de boel al lelijk... die van mij zien er ook niet uit. De hele fiets is na 1 winter (weliswaar stevig gepekelde winter, maar wel voorzien van wekelijkse Scottoiler FS365 anti corrosie behandeling) aardig toegetakeld. M.n. de lak op de velgen, roest op remschijven, her en der natuurlijk de bouten, lak op de wielnaven, etc. Dit alles de dealer laten zien.... en die haalde zijn schouders er over op... en het erge is .... ik kan het wel begrijpen. De motorfiets wordt gebouwd als hobbyproduct, niet als gebruiksvoorwerp en dus niet bedoeld voor winters gebruik... (gold ook voor de BMW's die ik de afgelopen 10 jaar heb gereden)

HJ

Door mark vd nieuwenhof op maandag 04 mei 2009 22:41

quote:
hjr1100s schreef op 04 mei 2009 @ 22:34:
Pekel? Of zelfs gewone nattigheid maakt de boel al lelijk... die van mij zien er ook niet uit. De hele fiets is na 1 winter (weliswaar stevig gepekelde winter, maar wel voorzien van wekelijkse Scottoiler FS365 anti corrosie behandeling) aardig toegetakeld. M.n. de lak op de velgen, roest op remschijven, her en der natuurlijk de bouten, lak op de wielnaven, etc. Dit alles de dealer laten zien.... en die haalde zijn schouders er over op... en het erge is .... ik kan het wel begrijpen. De motorfiets wordt gebouwd als hobbyproduct, niet als gebruiksvoorwerp en dus niet bedoeld voor winters gebruik... (gold ook voor de BMW's die ik de afgelopen 10 jaar heb gereden)

HJ

HJ nee, want we rijden swinters niet met teneres,
we hebben een pekelfiets, YBR125, en ons koekblik,
Met regen en zo wel maar de teneres hebben nog geen sneeuw gezien,
(of ze moeten naar buiten gekeken hebben vanuit de garage)
mvg Mark
Ik zag bij ook dat de lak van de velgen niet al te goed was, niet echt aangetast, maar het lijkt of de kwaliteit wat minder is. Het blok etc. is perfect. Ook de bochten zijn wat verweerd, dat is normaal, kun je verwijderen met pasta blokken en dan met lappenschijf op je boormachine polijsten. Op de remschijven zit bij mij ook wat roest, maar dat kun je volgens mij ook wel weghalen. Vaak komt het door het nat wegzetten.

Zal binnenkort ook die rubbertjes een plaasten, is toch wel een fijn gevoel, met het zicht op de toekomst.
quote:
PatrickR schreef op 04 mei 2009 @ 20:29:
En wie heeft er ervaring met een hoger scherm, of zou het bovenstukje van Touratech ook goed zijn??. Ik vind de originele ruit namelijk zo mooi met dat verzonken yamaha logo, dat ben je met zo'n hogere vervangingsruit kwijt :N . Er zijn toch geen originele yamaha vervangingsruiten?.

Ik hoor het graag.

Patrick hier een andere Patriick :+

ik heb een ruitje van puig en moet zeggen dat er wel verschil tussen origineel en de vervangingsruit zit maar niet vreselijk veel. Het verschil zit hem meer in de "frequentie" van het geluid. Ik zit er nog over na te denken eens de zaag in de orginele ruit te zetten om te kijken wat dat voor resulaat opleverd. Ik zag daar vanochtend nog een foto'tje van op xt660.com. Was een 2009 blauwe met een kleiner ruitje, het zag er best goed uit.

gr Patrick
quote:
SV_Patrick schreef op 04 mei 2009 @ 22:44:

[...]

Patrick hier een andere Patriick :+

ik heb een ruitje van puig en moet zeggen dat er wel verschil tussen origineel en de vervangingsruit zit maar niet vreselijk veel. Het verschil zit hem meer in de "frequentie" van het geluid. Ik zit er nog over na te denken eens de zaag in de orginele ruit te zetten om te kijken wat dat voor resulaat opleverd. Ik zag daar vanochtend nog een foto'tje van op xt660.com. Was een 2009 blauwe met een kleiner ruitje, het zag er best goed uit.

gr Patrick

Het gaat er mij meer om dat ik minder last van de rijwind heb. Dit kan volgens mij alleen met een hogere ruit. Als ik iets met mijn onderrug ineen zak, wat natuurlijk niet goed voor je is. Zit ik helemaal uit de rijwind. Op zich kan ik gewoon recht zitten en hoge snelheden rijden op snelweg. Maar heb dan wel wat last van de rijwind. Om dit helemaal te voorkomen, zal de hogere ruit een oplossing zijn. Echter ik vind de originele mooier, maar ik ga eerst eens wat meer km's rijden en dan nog eens oordelen.

Door mark vd nieuwenhof op maandag 04 mei 2009 23:15

quote:
PatrickR schreef op 04 mei 2009 @ 22:59:

[...]

Het gaat er mij meer om dat ik minder last van de rijwind heb. Dit kan volgens mij alleen met een hogere ruit. Als ik iets met mijn onderrug ineen zak, wat natuurlijk niet goed voor je is. Zit ik helemaal uit de rijwind. Op zich kan ik gewoon recht zitten en hoge snelheden rijden op snelweg. Maar heb dan wel wat last van de rijwind. Om dit helemaal te voorkomen, zal de hogere ruit een oplossing zijn. Echter ik vind de originele mooier, maar ik ga eerst eens wat meer km's rijden en dan nog eens oordelen.

Hoe bedoel je , last van de wind,met het originele ruitje bleef mijn hoofd schudden,
met het ruitje van metal mule niet meer , is ong 8cm hoger,
wel hoor ik de turbulentie, als ik op de steuntjes ga staan is het absoluut stil,
nou ja voor 120km per uur dan, ik heb geen last meer van de wind alleen ,
het geluid wel, ik zal nooit zonder oordopjes rijden.
Mijn vrouw rijdt met het originele ruitje , maar die is 1.64m,
heeft nergens geen last van, (uitgezonderd dat ik 2maanden,
hebben zitten experimenteren met de hoogte van de motor voordat
ze er tevreden mee was..... |( |( )
Dat is een ander verhaal, maar het ruitje helpt wel maar niet om het stil te krijgen.
qua geluid dan
Mark

© 2001-2012 Motor-Forum