quote:
Dat is incorrect... Een baksteen is aerodynamischer. Een vierkant/rechthoek heeft een CW-waarde van 1... Een gestroomlijnde motor kan daar iets onderzitten, maar een Bandit zit er boven

quote:
reaperhome schreef op 13 september 2010 @ 08:55:
Plus dat een 1200 nou niet direct in z'in ideale gebied zit bij 'normale' snelheden. Weinig gas = weinig mengsel in de cilinders = weinig einddruk =minder rendement.
Daarom zijn 250'jes zo zuinig. Op binnenwegen zitten ze mooi in hun optimale gebied met verbruikscijfers van 1:30 of beter als gevolg.
De Bandit 1200 is ontiegelijk bullig, en er juist op ontworpen rond de 4.000 toeren het meest economisch te draaien...
Het verschil is aan de ene kant vrij simpel uit te leggen, aan de andere kant juist niet. Bij de inlaatslag wordt mengsel aangezogen om de cilinders te vullen. In de cilinders van de 1200 past 2x zo veel... Dat betekent niet dat er altijd 2x zo veel in zit, maar wel meer. Wanneer je vanaf 'leeg' begint met aanzuigen heb je ook last van de massatraagheid van lucht, wat bij een slecht ontworpen blok betekent dat je geen 100% cilindervulling haalt, en bij een goed ontworpen blok betekent dat dat je misschien 110% haalt. Een motor heeft ook een ideaal gebied, waarin de cilindervulling beter is en de motor over het algemeen meer rendement heeft. Zo is het bij veel motoren het geval dat je bij 4.000 toeren
meer dan 2x zoveel vermogen hebt als bij 2.000 toeren, niet lineair... Dat komt omdat de vulling bij 4.000 toeren veel beter is. Je hoeft dan minder gas te geven, en je verbruikt dus wat minder (in verhouding). Zo kan het bijvoorbeeld dat je bij 80km/u zuiniger rijdt dan bij 40km/u in dezelfde versnelling.
Zo rijdt mijn 1100 (GSX-R blok) bij 160km/u zuiniger dan bij 120km/u... Sorry meneer de agent

Dat komt dus puur omdat ie bij 6.000 toeren efficienter draait dan bij de 4500 toeren voor 120km/u.
Er is iets voor te zeggen dat je een bepaalde hoeveelheid vermogen nodig hebt voor een bepaalde snelheid, en je dus onafhankelijk van de cilinderinhoud evenveel energie nodig hebt, en dus evenveel moet verbruiken. Vooral bij carburateurs werkt dit niet zo, omdat je benzinetoevoer niet af te sluiten of ter plekke aan te passen is. Je hebt altijd compromissen die het verbruik omhoog drijven. Ik ben blij als ik consequent 1:15 haal, maar 1:14 is realistischer.