Bekijk originele versie: Het Moto Guzzi topic, The Italian job

Ik heb laatst precies dezelfde vork van mijn project uit elkaar gehaald en weet nu nog hoe ie in elkaar steekt.
Als je de vorkpoot uit de kroonplaat haalt,kun je in principe de demperunit laten zitten.Die zit bovenin,de grote alu-dop.
Als je de aftapbout laat zitten,kun je de inbusbout onderaan de vorkpoot eruit draaien en trek je zo de poot uit elkaar.Je kunt dan simpel de keerring vervangen.
Geloof dat er 400cc olie in moet,dat vullen is wel een gepiel.

Het ventiel is overigens om de balg op 1bar druk te zetten.Die balg houd de olie van de demperunit op druk.
Nog een aanvulling:voor het vullen van de olie moet de demperstang(dop 35)wel los.De ruimte tussen de binnenpoot en demperstang moet je de olie in zien te krijgen.
Als je de vork uitelkaar hebt liggen op de werkbank zoals Texoot voorsteld kan je dan de olie niet vanaf de onderkant erin gieten ?
Ben alleen bekend met de oudere vorken en daar gaat dat zonder meer bij .
Even voor de duidelijkheid er zijn meerdere type vorken gebruikt als ik me niet vergist die met een ventiel op de vork zitten vaste dempers in en dient de olie alleen voor smering en daarvoor gaat er veel minder in dan de aangegeven 400cc ( meen dat het maar 100cc is ) raadpleeg in elk geval een werkplaatsboek waar de juiste vork in staat voordat je een voorvork hebt die op olie geblokt staat
quote:
guzzigek schreef op 05 mei 2018 @ 11:20:
Als je de vork uitelkaar hebt liggen op de werkbank zoals Texoot voorsteld kan je dan de olie niet vanaf de onderkant erin gieten ?
Ben alleen bekend met de oudere vorken en daar gaat dat zonder meer bij .
Even voor de duidelijkheid er zijn meerdere type vorken gebruikt als ik me niet vergist die met een ventiel op de vork zitten vaste dempers in en dient de olie alleen voor smering en daarvoor gaat er veel minder in dan de aangegeven 400cc ( meen dat het maar 100cc is ) raadpleeg in elk geval een werkplaatsboek waar de juiste vork in staat voordat je een voorvork hebt die op olie geblokt staat

Je hebt helemaal gelijk,er gaat maar 100cc in per poot.
Omgekeerd vullen is wel mogelijk denk ik,ik zou dan de inbusbout monteren en met een spuitje vullen door de aftapbout.Is maar een M6 boutje,dus wel met wat geduld *D
Het werkplaatshandboek wat ik bij TLM gedownload heb is er niet erg duidelijk over. Spreekt wel van 400 ml. Ik zal in ieder geval in de gaten houden hoeveel olie er uit komt. Meer als 100 ml betekent dan 400 ml. Ik heb sowieso maar 1 lekke poot, dus in de andere poot zit dus nog de volle hoeveelheid.

Bedankt voor de tips tot dusver. Ik meld me wel weer als ik het uitgevoerd heb. Op het moment niet direct tijd voor.

grtz,

Cees
Die 400cc is voor de vork waar geen gesloten demper in zit zoals in die van jou .
Dit is de tekening van jou vork
[Afbeelding: nevadavoorvork.jpg]

Door bluesrider op zondag 06 mei 2018 11:31

@guzzigek

Bedankt voor de tekening. Dit is inderdaad de juiste. In de download van TLM staat het anders.

Hier zit dus geen balg in.

grtz,

Cees
balg zit in de demper welke bovenin de poot zit en waar de veer boven tegen aan rust.
Normaal moet je de demper niet open maken zijngeen dichtingen voor te koop
Zondag bij "de nieuwe" TLM een oude liefde gezien (had een IV van 90-97)

How 'ffing much??

[Afbeelding: g1.thumb.jpg.680c236a6707c736d67295c647295437.jpg]

8 ruggen..... bahahahahahahahahahahahaha!!!!!
De lario heeft 16 inch wielen,zou een 17 of 18 inch passen?
Of met niet al te veel werk passent te maken zijn?
quote:
De lario heeft 16 inch wielen,zou een 17 of 18 inch passen?
Of met niet al te veel werk passent te maken zijn?

alles is pas te maken , maar zo'n lario stuurt met 16 inch wielen uitstekend, beter als de gewone V65 met 18 inch wielen.
de banden zijn eenvoudig te krijgen en goedkoop, ik zou geen reden weten waarom je andere wielen zou willen monteren....
( rijd zelf een lario)

© 2001-2018 Motor-Forum