Bekijk originele versie: KTM 390 Duke

Eerste verbuikscijfer is 203 km en 8 liter is 1:25.5
Dit is onnauwkeurig daar ik de tank niet zelf gevuld heb
en er al wat KM op de klok stonden toen de dealer hem vulde.

Goed nieuws: tot er volgende week prachtig zomerweer !
Leuk! Gefeliciteerd!

Kettinggeleider wordt bij mij vervangen via dat vervangingsprogramma. Heb jij misschien ook nog de oude?
Volgens mijn dealer niet. Maar zou me niets verbazen indien wel.
Ik til er niet te zwaar aan want er kan weinig stuk.
De 2 motorsteunen zijn al wel van het nieuwe type.

Motor bevalt erg goed. Heb ook proefgereden op de 200 en de 690.
Maar de 390 is toch 'the best of both worlds' voor me hoewel ik met één
van de beide anderen ook dik tevreden zou zijn.

Stuurt strak en precies. Vering slikt kleine hobbels goed maar
is niet slap. Remmen zijn ook dik OK. Opschakelen had wat
precieser gekund en gewicht ook een tikkie lager.
Mijn Duke 390 bokt trouwens wat indien je met koude motor wegrijdt.
Bij licht accelereren is het OK, maar zodra je een gasstand aanhoudt
begint hij in te houden en te bokken. Blijkbaar staat het mengsel bij
koude motor op 'Calcutta' temperaturen afgesteld. Tijdens zeer hete dagen
had ik hier geen last van. Zal straks wat worden als het 5 graden is.

Hopenlijk komt er een nieuwe mapping die aan de europese temperaturen is
aangepast.
Bij welke dealers zitten jullie trouwens?
Tweede tank 1:23.1

quote:
KTM 390 Duke Mileage
You can expect this bike to return an overall fuel efficiency of around 22-25km/ltr. These figures are quite good considering the fact that it is a sub 400cc performance street bike.

http://autos.maxabout.com/bikes/ktm/duke/390-duke
quote:

De ketting loopt aan de bovenkant tegen de kettinggelijder
aan en wel aan het opstaande stuk aan de linkerkant.
Dat is na 200 km al half weg. Ketting lijkt wat naar links te lopen.
Hopen dat het voortandwiel goed om zit.

Eerder heb ik hier nooit naar gekeken, maar met de nieuwe geleider heb ik precies hetzelfde.

Vandaag zijn mijn motorsteunen en de geleider vervangen. Ik heb alleen sinds 500 km tussen de 2500 en 3500 een soort ander geluid uit mijn motor. Klinkt alsof er iets resoneert. De dealer kon het niet horen, dus het is denk ik niks ernstigs.

Ik rij trouwens gemiddeld 1 op 26. Dit is uitgerekend met gereden km en aantal liter getankt.
Zoals ik het kan beoordelen lijkt het erop dat de geleider niet goed in het midden
zit maar teveel naar links. Aan de onderkant van de vork lijkt het wel OK.
Zal er eens op letten, weet niet of we er zelf veel aan kunnen veranderen.

Denk dat de resonantie opgelost is. De schroefjes van de bug spoiler zaten los. Nadat ik ze aangedraaid heb, heb ik het niet meer gehoord. Moet nog iets meer rijden om erachter te komen of dat daadwerkelijk de oorzaak was. Even afwachten dus of het weg blijft, want dan is dat probleem ook opgelost :-).
Goed dat je het zegt. Zit wel meer los aan de 390 :)
Niet onverstandig de fiets zelf even helemaal na te trekken
qua bouten en moeren. Bij mij zat de versnellingshevel los.
Kijk ook even naar de bandenspanning. Sommige dealer zijn
nogal vrijgevig met lucht.
Net nog wat beter naar die kettinggeleider gekeken maar die
zit echt 6mm teveel naar rechts. Die opstaande rand in het
midden van de kettinggeleider, daar loopt nu de rechterkant van de ketting
overheen. En je kunt hem niet anders positioneren. Probleem is dus
niet een te zachte kettinggeleider maar een verkeerd ontwerp.
Ik snapte ook al niet waarom mijn achtervelg de hele tijd onder het
zwarte poeder zat maar dit verklaart veel.
Vandaag heb ik er een oranje koppeling en rem hendel opgezet. Het oranje is niet helemaal hetzelfde, maar het ziet er erg gaaf uit! De rem hendel zit perfect. De koppeling zit heel erg los, maar zelfs met een heel klein ringetje, past de hendel niet meer. Die laat ik dus maar gewoon los zitten. Ze werken verder gewoon goed.

Je kan ze ook instellen. Bij de koppelings hendel is de kleinste stand al even ver of net iets verder dan de originele. De rem hendel staat een stuk dichter bij en heb ik op standje 4 gezet.
Ik ken die hendels, heb ze ook op een andere motor van me zitten.

Vandaag effe wat rondgekeken en gevraagd qua kettinggeleider.
De 390 die een week voor me werd verkocht heeft het ook en
bij een nieuwe 125 in de winkel bleek de ketting ten opzichte van de
geleider ook flink naar links te staan en zeker niet in het midden.

Heb gisterenavond de boel wat bekeken. Waar je wat winst mee kunt
boeken is het volgende:

Het voorste boutje van de kettingafscherming (dus niet van de kettinggeleider)
dat achter de voetsteunplaat zit loopt tevens door de kettinggeleider.
Indien dit te strak aangedraaid is drukt dit de kettinggeleider naar rechts.
Je kunt dit boutje losdraaien en weer voorzichtig aandraaien tot de kettingbeschermer
weer vast zit.

Die geleiders zijn gewoon niet in orde. Hopen dat daar een modificatie
voor komt.
Bedankt voor de tip!
Net kettingscherm eraf gehaald en de bout loopt wel degelijk door
een metalen buisje. Dus mijn tip zal theoretisch niet veel doen.
Ik puzzel verder.

Derde tank 1:26.7 (helft van de tank was lange afstand over 80 kmh wegens)
Ik was gister bij KTM (NL), maar die weten niets van een huidige productiestop bij Bajaj, hoe kom jij daar zo bij Steurtje, heb je een bron? Helaas nog geen Duke 390 demo voor mijn site.

Alhoewel er was wel een staking in de fabriek in Chackan van 25 juni tot 13 augustus. Dus die Dukes moeten al lang weer in elkaar worden gezet. Net als de Kawa Ninja 300's die ze daar maken. Maargoed, toen jij dus die melding maakte waren ze gewoon aan het produceren.

bron: http://www.dnaindia.com/m...kan-plant-call-off-strike
Voor de liefhebbers, een leuke PDF met daarin de motoronderdelen
uitgelegd met mooie kleur CADCAM afbeeldingen:

http://www.ktm.com/filead...oad_Centre/SSM_902_EN.pdf

Zelf foutcodes uitlezen b.v. staat daar in beschreven:

Self-diagnosis

The BOSCH Motronic M17 engine management system has self-diagnostic capability.
This means that the ECU (Engine Control Unit) is constantly monitoring the sensors and
actuators. Any discrepancy or deviation from normal values triggers a P-code in the
ECU. This P-Code is stored in the ECU and can only be removed with the XC_1
diagnostic tester.
Once a failure or a P-code is detected, the vehicle alerts the rider with an illuminated
engine management lamp. In the workshop, a corresponding blink code and also the Pcode can be read out.
Note:
The Blink code is removed by correcting the fault.
The P-Code is removed with XC_1 diagnostic tool.
To read the blink code:
 Hold the throttle open
 Turn on the ignition (DO NOT START THE ENGINE)
 Keep the throttle open for 5 seconds
 Close the throttle
 The blink code is displayed in the dashboard
Ik heb sinds afgelopen donderdag ook een Duke 390.
Was al een tijdje aan het kijken voor een geheel nieuwe motor (reed eerst een GSR600 uit 2006) tot 2 weken terug mijn vriend me wees op de Duke en vooral de 390.
Ik ben zelf niet zo groot (1.60) dus ik moet soms wat selectief zijn met motoren haha.
Nu was mijn GSR een prima motor en heb er fijn op gereden maar ik kon moeilijk met 2 voeten bij de grond en qua handeling als ik stil stond was het niet heel handig voor mij (zwaar)
We hebben een diepe garage van 22 meter en de motoren staan bijna achteraan en ik kon bijv niet zelf mijn motor helemaal van achteren halen, dat moest mijn vriend dan doen dus ik ging ook wat minder spontaan even motorrijden.
Vandaar dat ik dus aan het kijken was naar iets wat misschien meer bij mij paste.
Qua prijs moest ik echt lachen om de Duke want dat was echt de goedkoopste motor die ik tegen was gekomen in mijn zoektocht en de andere specificaties spraken mij ook wel aan dus ik ging op onderzoek uit. Dealers bellen voor een demo proefrit maja ik wist dus niet dat dat ding net uit was (namelijk nooit eerder naar een KTM gekeken) en ze als warme broodjes de deur uitgingen dus dat was niet gelukt. Heb wel op de 200 gereden maja dat was het dus echt weer net niet, maar kreeg toen wel een goede indruk van hoe de motor zit en vooral het gewicht sprak mij aan want dat kan ik makkelijk hebben tegenover de 200 die mijn GSR woog.
Nou, even goed nagedacht en toen uiteindelijk maar de knoop doorgehakt, me oude motor laten zien voor waarde inruil en ik kreeg er hetzelfde voor terug waar ik hem 2 jaar terug voor gekocht had haha.. en toen kwam hij met het goede nieuws dat hij er eentje had staan voor iemand maar die was op vakantie en tegen de tijd dat die man terug was, had hij al weer een nieuwe binnen dus mocht ik de Duke die eigenlijk al gereserveerd was. En zo had ik binnen 2 weken dus een nieuwe motor.
Meteen een seat cover besteld en een Akrapovic uitlaat, konden ze eerst niet vinden maar uiteindelijk stond hij in het boekje wat in het mapje zat wat je bij je 390 kreeg. Stond er overigens niet heel duidelijk in maar als het goed is krijg ik dus de goede haha.
Vandaag voor het eerst echt kunnen rijden en ben super blij dat ik hem gekocht heb, was toch een gok zonder er ook maar op gereden te hebben maar heb er tot nu toe geen spijt van. Heb er nu 100 km opzitten en er is nog maar 1 streepje van me tankmeter af dus vrij zuinig. De gas en schakel vond ik ook erg kort toen ik op de 200 reed maar dat was denk ik gewoon wennen want vandaag heb ik er geen last van gehad. Hij rijd fijne, lekker wendbaar en ik heb persoonlijk zelf het idee dat ik een stuk meer controle heb over de motor dan ik had bij de GSR. Ik moet ook nog even rustig aan doen met de toeren maar hij is toch nog vrij vlot moet ik zeggen waar ik erg blij mee ben. Ik ben geen snelheids duivel maar omdat die 200 niet vooruit te fikken was ben ik opgelucht dat deze wel lekker optrekt.
Nouja, niets meer dan lof eigenlijk, ik ga proberen zoveel mogelijk nog te kunnen rijden voor het slechte weer er aankomt en hopen dat mijn uitlaat snel binnen is!

Hier een foto van mij en mijn Duke toen ik hem donderdag naar huis reed:

[Afbeelding: A3F32C92-A5F9-4EB8-9057-55E6C178BC7B-13522-0000133ED7269F13_zps40c2567a.jpg]
Gefeliciteerd met je aanwinst en mooi dat je hem zo snel gekregen hebt.
Ik had hem al in april besteld en heb er maanden op moeten wachten.
Wel jammer dat het vandaag zo'n shit weer is.
En kijk eens of bij jouw de ketting wel netjes over de geleider loopt of ook naar links.
Ik vraag me af of die Akra pijp al leverbaar is of nog in ontwikkeling.
Gefeliciteerd! Super leuk! Mooi pak ook, ik heb zelf ook een pak van revit :-). Je hebt wel enorm geluk gehad! Er zijn mensen hier die al sinds april wachten en nog steeds de motor niet hebben.

Het eerste streepje duurt altijd vrij lang, maar zodra je over de helft bent zakt de meter vrij snel terug. De motor is inderdaad lekker zuinig! Je moet alleen opletten dat je de tank echt goed vult tot onder aan of net iets boven de onderrand van de trechter. Ik had dat de eerste keer niet gedaan en dan is de motor de eerste keer heel zuinig en de tweede keer opeens totaal niet meer.

Na 9 keer tanken zit ik nu op een gemiddelde van 1 op 26. Als ik op een tank bijna alleen maar snelweg rijd zit ik op 1 op 24 en als ik veel binnendoor rij zit ik tussen de 1 op 26 en 1 op 27.
Klopt met mijn verbruik tot zover. Je kunt ongeveer 200km op een tank.

Vierde tank: 1:26.1 (wel wat teveel gevuld, met 300cc eraf is het 1:27)
Dankjulliewel! Ben ook heel blij dat ik er niet maanden op heb moeten wachten hoor haha want dat is niet mijn sterkste punt ;)
Ja, Rev it vond ik eigenlijk het enigste merk wat een beetje leuke pakken voor meiden maakt, de rest was allemaal vrij saai.. Hou ik niet zo van :)
Ik heb gister toch nog kunnen rijden dus zit nu op de 165 en ik heb tot nu toe iig geen problemen met mijn ketting.
Die 200 op 1 tank klopt wel denk ik want ik heb nu dus die 165 gereden en zit op de helft van de tank, zal het laatste stukje vast wat sneller gaan.
Ik moest overigens van de dealer de eerste 200 km niet boven de 5000 toeren komen en daarna mocht ik hem pas wat verder open trekken, is vast niet erg met zo'n nieuw blok, in het boekje van KTM zelf staat overigens 7500 toeren om in te rijden.
Me vriend heeft gister ook op mijn Duke gereden en is verliefd haha, hij vind hem zo lief en handelbaar.. Die ziet het meer als speelgoed. Hij rijd zelf een Suzuki B-king dus das wel andere koek.
Voor de rest de hele week regen :(
Weer even een update...

Gaaf om te zien dat er eindelijk meer 390's bij komen! Rb motoren in de Bilt heeft er ook weer 2 staan.
Ik ben ook op pad geweest voor die akrapovic pijp! Ik heb alleen te horen gekregen dat die pas 4 oktober uit komt. Dus ik denk dat ik volgend jaar rond februari ga shoppen voor een uitlaat... Meer keuze oa leovince, akra en mivv

Ik denk alleen dat het een akra wordt... Die looks :D

Mijn verbruik doet nu ongeveer 1 op 26.
Hij staat vandaag bij de dealer voor zijn eerste beurtje. Er staat nu 1200 km op.
Ik heb vandaag zijn grote broer de duke 690 mee als leenmotor.
Mijn eerste indruk is dat ik totaal geen spijt van de 390 heb! De 690 is erg gaaf vind hem alleen tot nu wel zenuwachtig rijden... Het weer zit totaal niet mee dus kan de motor
Niet echt goed uit proberen dus een echte vergelijking zal ik morgen even posten!

Voor de 390 rijders... Laat je kleppen stellen bij de eerste beurt!! Ik heb het uitgezocht, sommige dealers doen dit niet en dit moet wel bij de eerste beurt. Je dealer kan dit controleren bij ktm...
Ti's wel wat meer werk maar wel noodzakelijk voor de fabrieksgarantie...

Enige nadeel tot nu toe van de 390: ik blijf de velgen poetsen haha
Ja ik blijf ook poetsen. Voornamelijk mijn achtervelg die onder het poeder
zit van de kettinggeleider :)

Mijn dealer heeft ook niet veel zin aan kleppen stellen bij de 1000 beurt.
Bij deze beurt betaalt de klant toch het materiaal en de dealer de arbeidsuren ??
Klepspeling controleren bij 1000km staat in de Nederlandse handleiding op pagina 73 bij onderdeel 9, het service schema. En de engelse handleiding staat dit op pagina 72.

© 2001-2014 Motor-Forum