Bekijk originele versie: BMW k100RS Cafe Racer

Planning was frame hoogglans zwart en wielen matt zwart. Maar die titanium kleur ga ik zeker onthouden.
quote:
Roughneckk schreef op 26 november 2014 @ 20:37:
Joosio je zit is klaar :Y :Y . Kan je komen halen.
Even wat pics erbij voor de goede orde.

[afbeelding]

[afbeelding]

Aan de onderkant een luikje gemaakt voor de accu.

[afbeelding]

Laat maar weten wanneer je de zit komt halen Joost.

gr Roughneckk

Wow, echt topwerk mijn complimenten.
Ik ben net een beetje begonnen met tig lassen maar voordat ik dit kan ben ik wel ff een tijd verder.
Hey,
Je had laatst een berichtje geplaatst over led remlichten, die ook moeten kunnen dimmen als achterlicht.
Nu kwam ik ineens het volgende tegen;
[Afbeelding: Foto-KQMTVETP-D.jpg]

Hoop dat je er wat aan hebt..
Hey Bartos,

Daar kan ik zeker wat mee. Dan hoef ik geen super dure lichtjes te komen. Nu kan het veel makkelijk. Super bedankt man.

Ik hoop van het weekend weer beetje verder te gaan met de motor. Is nog ff beetje druk met school qua verslagen en dat soort grappen allemaal. Moet vd week ingeleverd worden en dan kan ik weer lekker knutselen.
Heb al wel 3 kappen van het motorblok gepareld. Is wel aardig opgeknapt. Zal straks is foto's plaatsen.
quote:
Joossio schreef op 28 november 2014 @ 14:44:
T is gewoon heel moelijk, want ik vind allerlei dingen mooi.

...... Niet te moeilijk over doen.
Gewoon nog zo'n zitje laten maken door Marcel, ergens nog een tank scoren en dan kun je 1 setje polijsten en de andere niet *O* *O* *O*
Nadeel van het schema van Bartos is dat je stadslicht (voorkant, ja) lichtjes opgloeit als je remt met de verlichting uit. De stroom kan immers ook andersom door het weerstandje heen.

Natuurlijk geen punt als je toch altijd met je licht aan rijdt. Eventueel op te lossen met een diode erbij.
quote:

...... Niet te moeilijk over doen.
Gewoon nog zo'n zitje laten maken door Marcel, ergens nog een tank scoren en dan kun je 1 setje polijsten en de andere niet *O* *O* *O*

Als ik een dagje wil shinen 8-) kan het gepolijste setje erop, wil ik chique dan voor t donkerblauw _O- En dan als jij betaalt vind ik het een puik plan ;)

De definitieve kleur wordt pas echt bepaald als die klaar is om te rijden. Zowiso icm hoogglans zwart frame en de wielen ook (matt) zwart. Blok ook strak enz.

Ik vind blauw heel mooi, maar heb al een leuk beesie wat ook erg mooi blauw is. [Afbeelding: IMAG0724.jpg]

Hier nog wat foto's van paar kleine dingen die ik nog wel tussendoor gedaan heb. Een maat heeft deze kappen voor me gestraald. Ze zijn mooi strak, komt nog een mooi finishing touch op en dan die randjes polijsten.
[Afbeelding: IMAG1432.jpg]

[Afbeelding: IMAG1430.jpg]

[Afbeelding: IMAG1431.jpg]

Ik snap nu ook eindelijk waarom dat blok zo zwaar is :9 Een krukas waar je U tegen zegt.
[Afbeelding: IMAG1423.jpg]

Gelukkig nog ruimte zat voor een kentekenplaat, met die positie kan ik wel leven.
[Afbeelding: IMAG1363_1.jpg]

Ook nog een plaatje gemaakt waar ik dacht dat de stoffeerder makkelijk een kussentje op kon maken, maar had m mss toch iets groter moeten maken tot de randen :+
[Afbeelding: IMAG1391.jpg]
Dit heeft ook wel wat, hou je een strakke lijn :)
ik denk dat je met dat plankje aardig uit moet komen toch?

Het schuim en de bekleding moet er ook nog op.. lijkt mij dat op deze manier de bekleding van het zadel mooi gelijk loopt met de rand van het aluminium zeg maar :Y
Er komt ook geen superdik zitje op hoog, want dan zou ik weer 'te hoog' komen te zitten. Gewoon straks idd. Moet geen zitje op dat het na 1u t zelfde aanvoelt als dat plankje dan.

Dat zou wel het mooiste ogen. Zal binnenkort is op onderzoek uit gaan.
Gaat de goede kant op!
Zijn volgens mij redelijk hetzelfde qua progressie.
Nou jij hebt je uitlaat al af, daar ben ff blijven hangen. Lukte op een gegeven moment niet zoals ik wilde, dus maar ff wijs op de plank gelegd voor t geduld op echt was. Ik ga niet snel gooien met iets, maar was er toen verdomd dichtbij |(

Clipons heb ik nu wel binnen, dus weet eindelijk hoe de zit nou is. Voor de rearset (die ik nog moet maken/kopen)
Maar moet nog tellers en een koplamp. En dan mss net als zou zo'n plaatje boven de lamp om het toch even wat netter te maken.
Jij maakt ook meer werk van je uitlaat.
Vast alle moeite waard! Geduld is een schone zaak ;)

Wat voor teller ga je gebruiken?

Ben erg benieuwd naar je rearset oplossing... Stond bij mij niet echt op het lijstje. Zat te denken aan andere (cross)stepjes, maar dat moet allemaal aangepast worden, zelfs als het voor de GS gemaakt wordt..

En ik zat nog weer even te denken aan je achterlicht-weerstand-verhaal; Bij mijn nieuwe achterlicht zit een soort weerstandje. Deze is er speciaal voor. Misschien iets om even naar te kijken voor jouw oplossing. Google even op: Truflex LED converter. Zorgt ervoor dat hij met gewoon licht op 30% staat en met remlicht op 100%.
Ja die uitlaat zal uiteindelijk best de moeite waard zijn. Maar had me iets vergist in het werk. Krijg t wel voor elkaar, maar duurt alleen wat langer.

Opzich de ori set zou ik kunnen houden. Qua zit dan. Maar qua looks is t het gewoon niet.
Dus zou eigenlijk gewoon 2 schets platen moeten frezen en dan pendaaltjes voor draaien. Is alleen weer zo'n werk wat ik allemaal weer niet thuis kan doen. Ben echt iemand die ergens spontaan aam begint en het dan het liefst in 1x af maakt. Niet dat ik t moet plannen voor op school. Is K.U.T.

Dat voor t licht gaat ik uitzoeken. Bedankt voor het meedenken, wordt gewaardeerd ;)
Ik ga denk kijken of dit na te maken valt. Dit ziet er namelijk wel het vetst uit.
[Afbeelding: BSK_rearset.jpg]

[Afbeelding: BSK_rearset_1.jpg]

Is er toevallig iemand thuis in tuning enz?
Het liefst zou ik die luchthoeveelheids meter eraf halen en 4 K&N's op de throttle bodies op zetten. Is er een manier om dat ding de foppen?
Als het 1/2 pk achteruit gaat. Zal me aan mn reet roesten.

Door daddyphilipsen op dinsdag 16 december 2014 13:28

Zonder LMM gaat hij niet goed lopen. Alleen stationair. De LMM is je brandstof hoeveelheid inspuit regeling.
Wil je dit anders dan zal je over moeten stappen op een echt computergestuurd injectie systeem.
Is dat ff zwaar balen. Want die grote box incl LMM is echt geen porum.
Maarja, beetje computergestuurd systeem kost ook wel paar mijer.
Je kan er natuurlijk gewoon carburateurs opzetten ipv de injectie.
Ik heb er in het verleden wel eens een gezien waar carburateurs van een yamaha fz750 opgezet waren.
Hij schijnt er wel goed mee te lopen.
Kijk even in het topic van Roel hoe die het opgelost heeft.
Een R1100 heeft ook geen luchtmassameter. Het kan dus zonder. Je moet een manier vinden dat de computer afhankelijk van de gasklepstand een brandstof injectietijd bepaald. De luchmassameter is ook alleen een variabele input. Als je dat verloop opmeet kan je daarmee ook een verloop en gemiddelde berekenen.
Ik twijfel er niet aan dat de luchtmassameter kan vervallen.

Maar wat is er mis met een 4:1 manifold met 40mm Dell orto?
Tuurlijk kan het zonder. Een K1100 heeft hem ook niet meer.
Mooi stukje uitleg, de K100 heeft de variant met het klepje, LHM.

Introductie in een om het gasklephuis vinden we diverse sensoren. We onderverdelen vier verschillende meetconstructies, maar allemaal bedoeld om de aangezogen lucht te meten, registreren en signaal af te geven naar de motormanagement computer. Iedere variant luchtmeter heeft inmiddels zijn uitwerkingen, echter dit zijn de vier hoofdvarianten die we gebruiken voor de uitleg.
1) Luchtmassameter(LMM)
2) Luchthoeveelheidsmeter(LHM)
3) MAP sensor(MAP)
4) Karman Vortex meter(KVT)

In de rest van het artikel gebruiken we de bovengenoemde afkortingen. De fout die vaak wordt gemaakt is het door elkaar halen van de luchtmassameter en de luchthoeveelheidsmeter, dit zijn wel degelijk 2 verschillende soorten meters. In het Engels is de LMM een 'air flow mass meter', de LHM een 'air flow meter' en de MAP sensor staat voor 'Manifold Absolute Pressure'.

Hiernaast wordt door enkele fabrikanten de afkorting 'MAF' gebruikt, wat staat voor 'Manifold Absolute Flow' en is dus gelijk aan de LMM. Tot slot hebben we nog de KVT meter, welke in auto's nauwelijks is toegepast maar we schenken er toch even aandacht aan. Samenvatting LMM De LMM heeft een hittedraad en rekent zelf direct de luchtmassa uit, aan de hand van de mate van afkoelen van de hittedraad door een bepaalde luchtstroom.

LHM Een LHM heeft een meetvaan, welke door aanzuiging meer openscharniert tegen de veerdruk achter de meetvaan in. De potentiemeter aan de meetvaan registreert de positie en geeft het bijbehorende signaal door naar de motormanagement computer. MAP De MAP sensor zit niet gemonteerd tussen de inlaat zoals de LMM en LHM, maar meet de absolute luchtdruk en heeft daardoor alleen een vacuumslang nodig vanaf het inlaatspruitstuk.

Slijtage & Defecten
LMM defecten De LMM is een precieze maar erg gevoelige sensor, die ondanks een hittedraadcoating slecht bestand is tegen vocht en fijnstof. Het nadeel van de LMM is dus dat deze relatief vaker kapot gaat dan andere luchtmeters.
1)Vocht, de hittedraad raakt hierdoor gecorrodeerd en de nauwkeurigheid van de meting gaat achteruit. Controleer het luchtfilter regelmatig, voelt deze vochtig aan, dan meteen vernieuwen.
2)Vuil, de nieuwere type LMM's krijgen nadat het contact wordt uitgeschakeld nog gedurende enkele seconden spanning zodat de hittedraad schoonbrandt, maar toch blijft vuil funest voor de sensor. Reinigen? Dat kan. Maar alleen met aggresief schoonmaakmiddel. En aggresief schoonmaakmiddel verwijdert de coating van de hittedraad waardoor deze zeer snel helemaal vervuilt is. Geen goede optie dus.
3)Materiaalkeuze van de fabrikant. Enkele auto's (VAG) draaien langer storingsvrij met een Pierburg, of juist met een Bosch. In de praktijk komt het de meetnauwkeurigheid niet ten goede wanneer er een ander merk wordt gemonteerd dan de OEM.
4)Alternatief luchtfilter. Goedkope powerfilters monteren i.c.m. een LMM heeft doorgaans slechte gevolgen voor de levensduur van de LMM. Als er toch een powerfilter gemonteerd moet worden, neem een duurder (op schuimrubber gebaseerd) powerfilter. Deze laten minder vocht en fijnstof door. Zorg ervoor dat de meter trllingsvrij wordt gemonteerd wanneer de originele luchtfilterkast wordt verwijderd.
5)Sommige 'tuners' verwijderen het luchtroostertje van de LMM. Het roostertje heeft echter een zeer belangrijke functie, het geleidt vocht(of zelfs smeltend sneeuw) naar beneden. Uit testen is gebleken dat sommige auto’s een minieme hoeveelheid meer lucht aanzuigen zonder scherm. De kans is dan wel groter dat vocht de sensor zal bereiken met de welbekende gevolgen. De LMM verwijderen gebeurt in de tuningscene ook. Dit is onverstandig, want de LMM is niet alleen uit milieuoverwegingen functioneel maar door de precieze meting ervan kan de injectie ook beter op de luchtmassa en belasting afgestemd worden.
LHM defecten
1)Versleten collectorbaan van de potentiemeter op de meetvaan. Met name bij stationair draaien staat de naald te trillen op de collectorbaan wat slecht contact als gevolg heeft.
2)Op ten duur kan de radiale spiraalvaar verslappen. Gevolg: als het motortoerental stijgt heeft de meetvaan te weinig tegendruk en slaat meteen op de einduitslag. De potentiemeter registreert een maximale luchtstroom, dit correspondeert niet met het toerental en het signaal klopt dus niet.
Met Roel bedoel je Scheffers toch?
Zit nog niet zo lang op t forum dat ik iedereens voornaam al weet :p

Een K1100 heeft m dan mss niet meer. Maar wat voor vervangend iets is er dan voor terug gebouwd.

Ik weet dat die een gasklep meter heeft. Dan zou het mogelijk moeten zijn om wel elke gashendelstand en toerental het LHM signaal te meten zodat dat later valt te koppelen aan de computer zonder dat de LHM er werkelijk tussen zit?
Denk ik hier beetje in de goede richting? Dit is voor mij ook helemaal nieuw. Maar ik ben er uiterst geintreseerd in om het aan te passen. Ik had gehoopt dat ik wat meer motortechniek kreeg in mn opleiding, maar valt tot nu toe nog best tegen. En uiteindelijk is het ook gewoon "all about the looks" :9

Door daddyphilipsen op dinsdag 16 december 2014 21:38

Roel scheffers had gewoon de LHM er nog op zitten met een "sportfilter" Om de extra hoeveelheid lucht die de motor daardoor kreeg en dus de arm kwam te staan, te compenseren met extra brandstof had hij , op aanraden van mij, een instelbare benzinedruk regelaar gemonteerd.
Zoals al gezegd je kan wel zonder maar dan moet er een totaal ander injectie systeem, lees computer gestuurd, op gebouwd worden met alle daarbij benodigde sensoren ed, als je tenminste injectie wilt blijven houden.
Denk dat ik dan maar eieren voor mn geld moet kiezen en het voorlopig zo moet laten. Mss wel voor later als ik alle tijd heb en er een leuke bankrekening voor. Want als ik t echt aangepast wil kost t weer een bak met geld -__-

Carburatie zou opzich ook wel kunnen, maar dan haal ik ook weer een hoop werk op mn nek volgensmij. Die FZ750 carb sets zijn opzich niet zo gek duur, maar qua werk denk ik al pff.
Brandstof systeem wordt dan wel opzich wat makkelijker, maar je zit ook met een brandstofpomp die een aardige druk geeft, of kan er dan ook gewoon een instelbare benzine druk regelaar tussen om te reduceren?

© 2001-2017 Motor-Forum