Bekijk originele versie: Vespa P200E projectje

Voordat de standaard een nieuwe laklaag krijgt moest er een oog aan gelast worden. Dit om een slot doorheen te kunnen halen. dat is dus gister gebeurt.

[Afbeelding: om44Uom.jpg]
Na 2 laagjes hamerite begint het er al beter uit te zien.

[Afbeelding: XwAvtZG.png]

Waarschijnlijk is een vorige eigenaar een keer goed op z'n plaat gegaan... de bout van de kickstarter is in ieder geval behoorlijk afgeschaafd...

[Afbeelding: SnW2iIA.jpg]

Tijd voor een nieuwe

[Afbeelding: HYab8Ot.jpg]

wordt weer vervolgd...
Gisteren naar de Vespadag in Breda geweest en op de terugweg filmde een toevallig passerende vriend me... nu dus rijdend beeld :) En wat rijdt ie lekker!

https://www.youtube.com/watch?v=CHYwjE--Elg

Door TeamHeronSuzuki op maandag 30 mei 2016 12:53

Super leuk ding!
De standaard is inmiddels terug geplaatstenw at blijkt... deze zit dus lekker in de knoop met de zijstandaard... grrr Heefft gelukkig niets te maken met het er aan gelaste oog. Voortaan dus eerst altijd de zijstaander uit zetten alvorens op de middenbok te plaatsen.

De Bougie was na het ritje van afgelopen weekend mooi bruin geworden. Dit is een oude bougie uit mijn PK50 van dik 20 jaar oud met hittegraad 9. Er moet hittegraad 8 in dus deze is vervangen door een nieuw exemplaar.

[Afbeelding: V0x7vKN.jpg]

De achterste (op de foto voorste) schroef van de luchtfilter ontbrak nog. Ook deze ziot nud us goed vast.

[Afbeelding: P6WX5JA.jpg]

Een aantal extra kabeltjes en nippeltjes voor onderweg in de toolbag.... je weet maar nooit

[Afbeelding: S33OvcX.jpg]

Bunmpertje was een beetje uitgelebberd (dit is kunstof) en dat rammelde... dus vervangen door een vers exemplaar.

[Afbeelding: DgnIKM0.jpg]

En om de trillingen in het stuur iets af te laten nemen nieuwe veerringen en tussenringen geplaatst.
Tevens een nieuw steeklampje geplaatst zodat ik eindelijk ook op het stuur kan zien of mijn kipperlicht aanstaat.

[Afbeelding: UjFpXBl.jpg]
goed bezig Pim! Leuk om te volgen.

ik zou alleen knettergek worden van een zwarte brommert met een rode binnenkant... B|
Klopt, als alles in elkaar zit zie je er bijna niets van en ook die buitenkant gaat nog een keer aangepakt worden. Eerst wilde ik 'm technisch in orde hebben zodat ik er van de zomer mee op pad kan. De lak terugbrengen naar wat het hoort te zijn is een later project. Voorlopig lekker rijden!
snap ik! is ook een prima idee zo hoor...!
De koppeling werkte nog niet helemaal top. Bij het inknijpen ervan bij het stoplicht trekt de scooter toch nog lichtjes weg. Deze kabel is dus iets strakker gezet. Ook de kabels van het schakelmechanisme zijn iets uitgerekt. Zal bij de nieuwigheid horen. Ook deze zijn iets strakker gesteld.

[Afbeelding: T5dLJVC.jpg]

De olie die er in het carter zat toen ik de scooter kocht was zeker 14 jaar oud. Zo lang had de scooter namelijk silgestaan. Dit was bij lange na niet meer de 250 cc die er in hoort te gaan. Ik had er dus nieuwe in gegooid en er een tijdje mee rond gereden. Nu alles dus goed gespoeld was met verse olie mocht deze er ook weer uit en is vervangen door een goede volsyntheet.

[Afbeelding: FbRTsmY.jpg]

Wat nog rest is een nieuw achterwiel waar een slag van 3 mm in zit (niet de velg maar het gegoten stuk zelf) waardoor ik redelijk zwabberend over de weg ga. Deze heb ik besteld in ItaliŽ... nu dus wachten wachten en nog eens wachten... de Banco di Napoli doet lastig.... grrr Volgende keer maar weer gewoon een stuk duurder hier in Nederland bestellen.
Doe je goed!

[Afbeelding: like-all.png]
En wederom een avondje aan het klussen geweest en weer wat geleerd. Er zat (of er leek ) een slagje in mijn achterwiel te zitten. Deze had ik dus een nieuwe besteld in ItaliŽ. Achteraf gezien niet slim want dit duurde veel te lang en als je iets besteld weet je nooit echt of je krijgt wat je besteld.

Als makkelijkste optische aanpassing.... het kapje op mijn voorvork. Dit was een paar keer overgesporten door vorige eigenaren en zag er niet echt meer uit.

[Afbeelding: 8g5q5xi.jpg]

Aangezien de rest van de vork nu zwarrt is dus een zwar kapje er op.

[Afbeelding: TxZs1Ur.jpg]

De slag uit het achterwiel dacht ik op te lossen doro een nieuw achterwiel.. Maar dan moest het oude er wel eerst afgaan... en dat wil de dus niet gebeuren... een beetje geweld was de oplossing en het wiel lag er af....

[Afbeelding: ZejdJwf.jpg]

Nu de niewue er op zien te krijgen... dat was lastiger... het wilde maar niet lukken. Na lang denken en kijken zag ik dat de remblokken i de weg zaten. Deze velg was namelijk nog niet ingesleten. De hele remmerij los gehaald en toen paste de binnenkant van het wel er wel netjes op. De nieuwe bout die ik uit ItaliŽ geleverd had gekregen paste natuurlijk niet dus de oude ging er weer terug op. Echte rnog steeds een miniscuul slagje... wat kan dit toch zijn... grrrrr

[Afbeelding: nJXwFbv.jpg]
Is de bevestiging van het achterwiel op de flens (of as) niet krom, bijvoorbeeld door een schuivertje.
Die middenplaaat heb ik juist vervangen. Die schuift over de as heen en als de as krom is dan is er wel meer aan de hand. Deze loopt mooi soepel rond. Het enige wat ik me nu nog kan bedenken is dat de bandjes niet netjes op de velg liggen.
't is voort bijna helemaal een nieuwe haha.

Waar meet je die slag, op de band of op de velg??
Is de slag aan beide zijden meetbaar?
Met het zwijn hebben we op de flens gemeten op het punt waar de velg aan de flens zit. Vandaar dus een nieuw middenstuk. Nu zit er een millimetertje aan de buitenrand van de velg. Rijdt al wel een heel stuk beter. Kan zijn dat de velg niet helemaal recht is, blijft gegoten meuk.
Eerst de bandjes er eens af halen en opnieuw er op leggen. Kan zijn dat de velg gewoon we recht zit en de gemeten speling door het gietwerk komt.
Wat ik me herinner van het opleggen van de bandjes is dat deze niet lekker op de velg wilden gaan liggen. Bij oppompen leken ze goed te liggen. Het kan dus zomaar zijn dat het bandje niet lekker om de velg heen wil liggen. Voor de zekerheid 2 nieuwe matzwart gecoate velgjes (dan maar beiden) besteld bij SIP. Gelijk een stuk mooier ook denk ik, maar dat is bijzaak.
Bij het omleggen van de band de rand van de velg en de hiel van de band goed insmeren met zeep (afwasmiddel) waardoor bij het oppompen de bend zich makkelijk zet.

Verder heeft deze achterband een aangegoten verhoging (ring) die overal even ver van de velgrand moet komen. Op de derde foto van gisteren is te zien dat er bovenaan veel meer ruimte zit tussen deze ring en de velg dan beneden, waar de ring bijna onder de velg ligt.
Yup, als je geen glijmiddel gebruikt kun je de hiel van de band mollen..
Als de band er niet gelijkmatig om ligt, even 3 bar er op en als dat nog niet helpt met een rubber hamer rondom kloppen..
Wiel laten balanceren? Ik heb op mijn motortrailer van die kleine wielen zitten en die bleven ook maar vervelen qua trillingen in stuur van de auto. Uit laten balanceren nergens last meer van.
Dat laatste is inderdaad ook nog een goede om te doen. Ik wacht eerst even de nieuwe velgjes af Maar denk niet dat balanceren echt gaat want het midden van het wiel heeft een kartelrand waarmee deze over de achteras die het geheel aandrijft schuift. Deze zal dus nooit netjes ronddraaien in een balanceerapparaat. Deze foto is van een heel ander type Vespa maar laat wel zien wat ik bedoel. [Afbeelding: 7676408.jpg]
Erg mooie vespa! Eens iets anders dan de usual brikken :D Vet man !
Bij het uitbalanseren van een motorband wordt deze opgesloten tussen 2 conusvormige hulpstukken dus dat zal best centreren.
De wielen van mijn P200E hebben een klein slagje, maar merk er niets van bij het rijden. Waarschijnlijk omdat ze maar 10 inch zijn.
Afgelopen weekend met de P op en neer naar Reusel gereden met kampeeruitrusting achterop. Toch een goede 100 km op en neer. De vespa heeft zich goed gedragen en reed prima. Wel sloeg deze af en toe af bij het stoplicht. Ik vermoed dat dit komt doordat de gaskabel een beetje opgerekt is (was nieuw). Deze moet ik nog iets aanspannen.

Verder de tank er weer af gehaald om zo het helmhaakje eindelijk goed te kunnen bevestigen. Doordat dit in het verleden een aantal keer niet goed gegaan is en er bij dit klusje wat moertjes en ringetjes in de body van de scooter verdwenen zijn hoorde je deze dus trillen. Nu dus maar in 1 keer goed, tank eraf en al de verloren gegane meuk er uit gehaald.

Daarnaast de zijstandaard er weer af gehaald. Deze raakte steeds in de knoop met de middenbok, erg vervelend... weg ermee dus! Dit was weer een heel gevecht om de veer van de middenbok weer goed op spanning te krijgen.

Nu is het wachten op wat onderdeeltjes.....

En een plaatje met bepakking achterop (nog met de zijstandaard).

[Afbeelding: IxB9Awu.jpg]

Wordt vervolgd dus...
Ondanks dat de Vespa netjes reed afgelopen weekend toch de velgjes maar vervangen door verse exemplaren. De bandjes lagen er niet echt lekker op en ook een miniscule slag die ik niet voelde tijdens het rijden wilde ik verholpen hebben.

De standaard grijze velgjes

[Afbeelding: ObNxopx.jpg]

Na de nieuwe velgjes en de bandjes zelf ook met bandenvet ingevet te hebben, even naar 4 bar toe en de druk er af, lagen ze netjes op de velg.

En gemonteerd ziet dit er zo uit.

[Afbeelding: XG6UprP.jpg]

en de andere kant

[Afbeelding: pSX7Tiv.jpg]

De centraalbout van het achterwiel zelf was redelijk gehavend zag ik tijdens de vorige klusavond. Nu had ik dus een niuwe binnen welke maar gelijk gemonterd is.

[Afbeelding: EiVLBBL.jpg]

Ook nog even geprield aan de carburateur omdat de stationair te laag stond... wel verholpen maar niet op de juiste manier... )ik spande de kabel strakker ipv aan de stationairschroef te draaien...

[Afbeelding: hJXhglT.jpg]

wordt vervolgd.

© 2001-2017 Motor-Forum