Bekijk originele versie: Het grote Lidl/Aldi/Gamma/Action etc. topic deel 5

M'n gereedschapskist raakte vol, dus heb er maar een kleintje bijgekocht bij de Action. Zag ook een momentsleuteltje liggen voor 15 euro, dus die ook maar gelijk meegenomen.
Ze liggen bij de Action tegenover Motorkledingcenter in Hazerswoude-Rijndijk, dat is een hele grote. Bij de andere twee Actions waar ik normaal kom heb ik ze nog nooit zien liggen. Dus als iemand toevallig nog naar Mkc moet, zou ik zeker even langsgaan bij de Action :t

[Afbeelding: taPhtuT.jpg]
quote:

Christemezielen, er wordt ook wat verwacht van een elektrische compressor van.... Wat.. Nee echt... €7,-?????

Kijk eens, als je wat goeds wil (en ja, hij haalt de 10 bar) naar:
[Afbeelding: 02b056e0d624404dd41dfabb488a20b1c261b4e8.jpg]

Maar hij is wel een stuk duurder dan een broodje shoarma ;)
quote:
halflive schreef op 07 januari 2018 @ 11:58:

[...]

De zekering van de lader zit in het laagspanningsgedeelte, waarom is de normale 16A zekering er dan niet uitgeklapt?

Ik heb nu 3x zo'n hele goedkope mini jumpstarter gezien waarvan de print én behuizing waren gesmolten (1x terwijl iemand hem vast hield, au). Maar de super mooie profi zekering op + draad was gewoon intact. Dat is ook vrij simpel, want een zekering werkt alleen als hij de zwakste schakel in het circuit is *D

Door Disaster-Master op maandag 08 januari 2018 13:03

quote:
Mechanism schreef op 08 januari 2018 @ 10:49:

[...]

Christemezielen, er wordt ook wat verwacht van een elektrische compressor van.... Wat.. Nee echt... €7,-?????

Kijk eens, als je wat goeds wil (en ja, hij haalt de 10 bar) naar:
[afbeelding]

Maar hij is wel een stuk duurder dan een broodje shoarma ;)

Die heb ik ook gehad; destijds in een gereedschapkoffer ingebouwd en voorzien van een lood accu en zo zelf voor weinig een portable gemaakt. Deed het altijd prima voor het pompen van de banden.. Uiteindelijk na een aantal jaar misbruiken had de accu het begeven en kocht ik een andere met een 2 liter luchttank omdat ik dingen wilde schoon kunnen blazen met 8 bar.

Die beviel uiteindelijk niet en heb het toen goed aangepakt; 90 liter airprrss en een luchthaspel van 30 meter :t
[i]heeft een voetpomp aangeschaft met ingebouwde meter, altijd in mijn topkoffer, kan ik de nandenspanning verlagen als ik een keer weer ofroad rij , en daarna weer oppompen :Y *O*
quote:
mean-machine schreef op 07 januari 2018 @ 23:49:
Tegenwoordig moet je vaak zelfs betalen bij de benzinepomp voor lucht.

Als ik aan de motor aan het klussen ben dan gebruik ik gewoon de aanwezige compressor.
Ik heb nu een jumpstarter die tot 10 bar kan pompen. Maakt zo'n klere-herrie dat je 'm niet graag gebruikt. In het verleden hield ik mijn caravan-banden thuis op de oprit altijd op druk met de hoge-druk fietspomp. (met drukmeter) Met 10-20 pompen was de caravanband (4.5bar) dan weer op druk.

Goeie tip, want daar heb ik er 2 van.
https://www.lidl.nl/nl/Acties.htm?articleId=2283&ar=4

De Lidl-acculader is er weer *O*
Vanmiddag al gehaald, werkt perfect! Met die van de Action (Dunlop) was ik nog wel eens aan het vechten (laat soms geen lampjes zien??) met de accu van mijn motor, deze werkte meteen en laat ook wat meer informatie zien.
Vandaag bij de action ook zo'n momentsleutel aangekocht en een infraroodthermometer :)
quote:
Hervelt schreef op 06 januari 2018 @ 19:53:

[...]

Ook ik neem het met een "grote korrel zout" dat je hiermee een auto gestart krijgt in de winter.
Voor mij is het een gadget van €60. (En ik heb al een Powerbank van 10.000 mAh die ik in mijn binnenzak heb als ik op de motor zit met motorritten)

Hoe wil je een paarhonderd Ampère overbrengen naar jouw accu met die draadjes die aan dat ding zitten. Het is dat de draadjes kort zijn, heb je niet zoveel spanningsverlies maar die draadjes zullen wel warm worden.

- Direct starten zonder eerst je accu te hoeven opladen met een krachtige, kortstondige startstroomimpuls van 200 A
- Deze 2-in-1 starthulp voor auto‘s heeft een powerbank met 2 USB-aansluitingen en een micro-USB-aansluiting voor smartphones, tablets en meer

Met een Aygo/Peugeot 107 benzine wil het misschien nog wel lukken als je auto-accu niet al te leeg is.
Met mijn diesel hoef ik het niet te proberen.

Hmm, 8000 mAh en een stroompuls van 200 Ampère.
Dat kan hij dan theoretisch 200/8 x 3600 sec = 144 sec volhouden voor hij puut-leeg zou zijn.
Theoretisch dan. Het ding moet wel een verdomd lage interne weerstand hebben en ik mag hopen dat hij tegen kortsluiting is beveiligd.
Als dat echt werkt, dan is €60 wel gerechtvaardigd. Maar ik ben nog niet overtuigd.

Wat voor auto hebben jullie er mee gestart ? (Inhoud/brandstof?)
Zomer of winter ?
En waarschijnlijk alleen als ondersteuning bij je eigen accu..
En was de eigen accu net te ver leeg om de auto gestart te krijgen ?

Ik kan bevestigen dat deze accu een 1.4 HDI dieselmotor kan starten in de winter (+- 0 graden)
Zelf ook niet verwacht. Wel zelf ervaren.
quote:
mean-machine schreef op 06 januari 2018 @ 21:22:

[...]

Nu zijn er 2 dingen die ik niet begrijp :?

Vraag 1
Je kan dat accu-ding opladen met een USB. Dat is maar 5V.
Voor starten is 12V nodig wat uit dat ding komt. Hoe maak je van 5V->12V?

Nu kan ik me nog voorstellen dat je bij laden intern 3 parallelle cellen oplaadt van 5V.
Bij gebruik 12V, zit er een schakeling in die de cellen van parallel naar serie schakelt.
Dan kan je idd 12V gebruiken. Hoe werkt dit...... :? :? :?

Vraag 2
Accu-ding is 12V en 8000mAh. (oftewel 8Ah)
Verschillende motor-accu's hebben een vergelijkbare capaciteit maar zijn veel groter.
Motor-fabrikanten bedenken van alles om ook de accu licht en klein te maken.
Waarom zie ik bij geen enkel motor-merk deze mini-accu geplaatst?

Voor de toekomst kan je dan nog een stap verder gaan en de hele motor-electro op 5V zetten. Kan je thuis de motor-accu opladen vanuit de PC. (vroeger stond ook alles op 6V) Nadeel van lager voltage is dan weer dat de stroomsterkte zal verdubbelen met benodigde dikkere draden. Verder zal je eerder storingen hebben door overgangs-weerstanden. Dus mss toch maar niet zo'n slimme oplossing?

Als het ding 5 Volt toegeleverd krijgt en er uiteindelijk 12 Volt uitkomt betekent dat er een DC/DC spannings convertering plaatsvind d.m.v. een ektronische schakeling. (Even los van wat voor spanning intern opgeslagen wordt)
Da's knap want die schakeling moet ook die grote stromen aankunnen. De warmte ontwikkeling die daarbij opgewekt wordt (rendement <100%) valt tegenwoordig wel mee met moderne componenten, maar mag niet te lang aanhouden.
En dat ze dat dan allemaal in dat kastje gekregen hebben. Wel bijzonder.
quote:
Hervelt schreef op 08 januari 2018 @ 22:28:

[...]

Als het ding 5 Volt toegeleverd krijgt en er uiteindelijk 12 Volt uitkomt betekent dat er een DC/DC spannings convertering plaatsvind d.m.v. een ektronische schakeling. (Even los van wat voor spanning intern opgeslagen wordt)
Da's knap want die schakeling moet ook die grote stromen aankunnen. De warmte ontwikkeling die daarbij opgewekt wordt (rendement <100%) valt tegenwoordig wel mee met moderne componenten, maar mag niet te lang aanhouden.
En dat ze dat dan allemaal in dat kastje gekregen hebben. Wel bijzonder.

Even die ene zin eruit gehaald.

De schakeling zal eerst van 5V. 12V. maken om die op te slaan in de accu. Diezelfde schakeling zal (als het goed is) er ook voor zorgen dat de accu niet overladen wordt.

Wanneer de accu gebruikt wordt om iets te starten heeft de schakeling daar niet onder te lijden.
quote:
Bosso schreef op 08 januari 2018 @ 22:52:

[...]
Even die ene zin eruit gehaald.

De schakeling zal eerst van 5V. 12V. maken om die op te slaan in de accu. Diezelfde schakeling zal (als het goed is) er ook voor zorgen dat de accu niet overladen wordt.

Wanneer de accu gebruikt wordt om iets te starten heeft de schakeling daar niet onder te lijden.

Als het in die volgorde gebeurt en als 12 Volt opgeslagen wordt hoeft het inderdaad niet meer omgezet te worden.
Dat is wel een goede reden om de cellen in serie te zetten en 12 Volt spanning op te slaan. (waarschijnlijk zelfs hoger om hier een gestabiliseerde spanning van af te kunnen nemen)

Maar dan nog lopen er flinke stromen.
Als je die draadjes, print-sporen en soldeer verbindingen dan ziet, is het dikwijls maar twijfelachtig of het de specificaties aankan zoals op de doos vermeld wordt.

Ik maak wel onderscheid tussen Aldi/Lidl apparatuur of van van Cranenbroek.
De Aldi/Lidl spullen zijn over het algemeen wel degelijk van kwaliteit.
quote:
PatrickSoler schreef op 08 januari 2018 @ 10:48:
M'n gereedschapskist raakte vol, dus heb er maar een kleintje bijgekocht bij de Action. Zag ook een momentsleuteltje liggen voor 15 euro, dus die ook maar gelijk meegenomen.
Ze liggen bij de Action tegenover Motorkledingcenter in Hazerswoude-Rijndijk, dat is een hele grote. Bij de andere twee Actions waar ik normaal kom heb ik ze nog nooit zien liggen. Dus als iemand toevallig nog naar Mkc moet, zou ik zeker even langsgaan bij de Action :t

[afbeelding]

Vraag me af hoe betrouwbaar deze sleutels zijn........

Door Super Blackbird op dinsdag 09 januari 2018 12:38

quote:
lars88 schreef op 08 januari 2018 @ 18:15:
Vanmiddag al gehaald, werkt perfect! Met die van de Action (Dunlop) was ik nog wel eens aan het vechten
......

Voor alle duidelijkheid, deze Dunlop heeft helemaal niets van doen met de Dunlop die banden maakt, en ook helemaal niets met de tennisballenfabrikant.
Omdat het een familienaam betreft is deze niet beschermd.
quote:
Super Blackbird schreef op 09 januari 2018 @ 12:38:

[...]

Voor alle duidelijkheid, deze Dunlop heeft helemaal niets van doen met de Dunlop die banden maakt, en ook helemaal niets met de tennisballenfabrikant.

Jahaa, al die private label shit is niet per sé goed voor de reputatie van de bandenfabrikant.

Ik doe op de café Honda nu altijd ook maar mijn Dunlop sokken aan, anders is het geen porum met die Dunlop Streetsmart banden van jouw :+
quote:

[...]

Klopt! Volgens mij bestaat er ook nog een voetpomp, ook gebrand onder de naam Dunlop.
quote:

[...]

Het is niet alleen de naam, maar ook het logo is hetzelfde. Google even op Dunlop Rubber en Dunlop Tires. Er is wel degelijk een verband.
quote:

[Afbeelding: IMG_2909.jpg]

Ik heb er weer één gehaald.
Het vorige model had ik er 2 van, eentje verkocht en nu het nieuwe model met volt-laad indicatie.
Heb er nu ook 2 van, hoef ik er geen voltmeter meer tussen te hangen.
quote:
lars88 schreef op 08 januari 2018 @ 18:15:
Vanmiddag al gehaald, werkt perfect! Met die van de Action (Dunlop) was ik nog wel eens aan het vechten (laat soms geen lampjes zien??) met de accu van mijn motor, deze werkte meteen en laat ook wat meer informatie zien.

Die heb ik ook en idd gebeurt er soms na aansluiten niks.
Hij doorloopt een programma, dus na een tijdje gaat er wel wat branden.
Hier in het dorp hadden ze hem niet (meer) maar kwam even verderop nog bij een Lidl uit en daar lagen ze nog wel.
Had nog zo'n oude lompe kast dus maar meegenomen en dan kunnen we weer wat ruimte op de plank creëren.
quote:
___Ray___ schreef op 13 januari 2018 @ 17:16:
Hier in het dorp hadden ze hem niet (meer) maar kwam even verderop nog bij een Lidl uit en daar lagen ze nog wel.
Had nog zo'n oude lompe kast dus maar meegenomen en dan kunnen we weer wat ruimte op de plank creëren.

Ik was in Houten en zoals op de foto te zien lagen er daar nog een paar.
Er ligt nu een momentsleutel inderdaad, en een digitale schuifmaat voor rond de 5 piek.

Door Super Blackbird op zondag 14 januari 2018 14:39

quote:
PatrickSoler schreef op 09 januari 2018 @ 16:57:

[...]

Het is niet alleen de naam, maar ook het logo is hetzelfde. Google even op Dunlop Rubber en Dunlop Tires. Er is wel degelijk een verband.

Ik ben Dunlop-dealer.
Het is NIET hetzelfde bedrijf.
Hoeft niet hetzelfde bedrijf te zijn om wel een verband te hebben :)
quote:
-Floris- schreef op 15 januari 2018 @ 07:32:
Hoeft niet hetzelfde bedrijf te zijn om wel een verband te hebben :)

:^

Als ik Wiki mag geloven heeft Dunlop Tyres (van de autobanden) zich in het verleden afgescheiden van Dunlop Rubber (fabrikant van de tennisballen). Daar ligt het verband dus.

© 2001-2018 Motor-Forum