Yooo, wat gaaf dat er nu al zoveel geďnteresseerden zijn in dit project. Dan moet het wel goed komen! :D Bij deze weer een update. Wie geen zin heeft in een lang verhaal kan naar beneden scrollen voor mijn overpeinzingen/vragen voor de volgende fase
Update heeft even geduurd, ik moest namelijk eerst de motor uit Friesland ophalen en de eerste kilometers waren nogal wennen, gezien ik daarvoor 500 km op een Ducati Monster had gereden. Dan wordt zo’n rechte zit, smal stuur en natuurlijk extra kilo’s wel wat anders. Volgens mij hadden de vele ritjes achterop bij m’n vader vroeger wel effect gehad, want al snel voelden de bochten erg vertrouwd en ben ik al meer gewend aan de fiets dan mijn lesmotor.
Tsja, en als ie dan zo lekker rijdt, moet ik hem dan wel ombouwen… ??
Ja, ja dat
moetmag. Als ik er nu op zit dan voel ik me namelijk net een 60+ man met een bierbuikje op een Duitse snelweg toertocht, en zoals ik al zei, dat ben ik niet. Tijd dus om deze motor in
míjn motor te veranderen, en gezien de mijn-nieuwe-schoenen-hebben-te-witte-zolen-dus-ik-moet-ze-inlopen-in-een-vieze-werkplaats smoes is daar dit weekend een start mee gemaakt:
Stage 1: de facelift
Stap 1 is het vervangen van de kappen. Haal deze er af en een K100 wordt naar mijn idee direct 10x zo bruut. Moet er wel iets anders komen voor de koplamp, spiegels en knippers.
Wat mij opviel om goedkope onderdelen te vinden: zoek uit wat je wilt op een leuke caferacer website en gebruik vervolgens google image search om andere winkels met hetzelfde product te vinden (aangezien iedereen voor 90% dezelfde chinese producten verkoopt). Bij de koplamp scheelde me dit €20,-. Het MF-koopjes hoekje is ook geen gekke. Door een total-loss ervaring werd één motor zijn dood, mijn brood (of beter gezegd: knipperlichten, spiegels en koplamp oren (vork op de foto is onbedoeld en geen link naar t genoemde brood

):
[
Afbeelding: Newnewnew]
Dusss…
[
Afbeelding: Sloop]
Die tank!! Zo’n dik apparaat zou toch niet achter kappen verscholen moeten worden?
Okido,
out with the old, in with the new. Eerst maar een nieuw plekje vinden voor de toeter. Achter de kappen bleek een hele leegte te vallen tussen de radiator en luchtbox, én er zat al een montagepunt in een framebuis die daar loopt. Wat wil een klusser nog meer?
In mijn geval niet direct bij de eerste klus moeten snijden in de kabelboom en direct een electrical nightmare starten…

Aan de andere kant, dit is wel wat ik me in het hoofd gehaald heb: doorzetten dus.
Een beugeltje vast schroeven en een kabeltje strippen later, zoek het verschil:
[
Afbeelding: Toeter]
Stap twee, omdat het kan; de koplampbeugels even zandstralen en opnieuw in de (dankzij MF tips) Action lak zetten. Ahhh, ik hou er zo van als al het vuil verdwijnt als sneeuw voor de zon in de straalkabine. Verwacht te pas en te onpas gezandstraalde onderdelen
Helaas was de droogtijd nog al lang waardoor ik nog geen tijd heb gehad om de koplamp en knippers te installeren. Vandaar maar de rest van de tijd besteed aan de bar-end mirrors plaatsen. En dit bleek een dingetje te zijn…
De montage vind ik echt een ge-ni-ale methode, maar bleek niet helemaal te passen op mijn stuur. Rubbers waren te versleten/geplet/vervormd om ze te laten klemmen. Gelukkig is er nog iemand bezig met een klusproject in dezelfde werkplaats, namelijk het plaatsen van een VW Golf blok in een VW T3 busje. Betekende voor mij rubber slang te over

Oud rubber onder, nieuwe boven:
[
Afbeelding: SpiegelRubber]
Natuurlijk iets te dik, maar niets wat Jeremy Clarkson’s favoriete tool niet op kan lossen.
En dan denk je dat de andere kant makkelijk gaat, als je weet hoe het moet; heb ik eerst 15 minuten oponthoud door een stom dopje, die anders gemonteerd zit dan ik dacht (over de stuurbuis heen ipv er in)...
[
Afbeelding: 13533223_1108779925856221_2941420058628697281_n.jpg?oh=8453cc97abb2be493eeec24bf007cdf9&oe=57FE19F5]
Verdere planning:
Morgen verder met het aflakken van de koplampsteunen en plaatsen van koplamp en knippers.
Ondertussen ben ik aan het nadenken voor de volgende stap in het proces: het maken van een nieuw zadel! Ik ben van plan eenzelfde constructie te maken als deze:
[
Afbeelding: 2944b83594104f260efdeae7c232a18f.jpg]
Nog in dubio hoe ik ‘t zal aanpakken. Zag al de tutorial in het Algemene How-to topic, maar ben benieuwd hoe mooi het eindresultaat wordt. Anders mensen ervaring met tiger-leathers in Den Haag of een idee wat de prijs en tijdsduur is als je t uitbesteed aan bijv. een Nopper?
Ook heb ik eigenlijk een boardrek nodig. Heb er al eens eentje gemaakt voor mn Maxi:
[
Afbeelding: Boardrek]
Maar die bleek toch wat kuren te hebben qua hoe flexibel het materiaal was en zo’n ophanging gaat hier ook niet echt lukken. Iemand ervaringen met een dergelijk rek bouwen?