Bekijk originele versie: naafbesturing EZS

Dubbel
Helemaal waar, maar het is nogal een dingetje. Je zegt niet van, doe het maar ongeveer zo.
Buiten dat om is het wel vervelend.
quote:
JFJ schreef op 28 augustus 2017 @ 21:39:
Waarom heb je dat trouwens niet gewoon duidelijk afgesproken zodat dit niet nodig was geweest?

Nogmaals , een zijspan bouwer wordt verondersteld van dit te weten , niemand zit nog rond die maten !!
quote:
bert111 schreef op 28 augustus 2017 @ 19:23:
Ok , we gaan weer verder , het is dat of in de verkoop ...

het zijspan wiel staat op grofweg +/- 240 mm voor de as van het achterwiel ( wat ongeveer +/- 120 mm te weinig is) Het span hangt aan een sportive motor dus is de bedoeling dat er sportief mee gereden word , en daar zit het beestje , bij sportive linker bochten gaat het span zo hard op zijn neus dat ik bang ben dat ik een van de dagen het ganse spul omkeer , banden boven .

Het ganse span 120 mm vooruit zetten denk ik niet dat het gaat lukken ( naafbesturing ) dus vroeg ik mij af moest ik de achterbrug van de motor 120 mm langer maken of dat het iets zou uitmaken , dan zou het zijspanwiel wel op de juiste maat zitten ..
wie het weet mag het zeggen

Ik betwijfel of dat zou helpen.
Het gaat om het kantelen van de massa ,gedacht in het denkbeeldige zwaartepunt, over de lijn tussen zijspanwiel en voorwiel en dat zwaartepunt verandert nauwelijks.
Die voorloopwaarde is ook maar een vuistregel gebaseerd op de gemiddelde plaats van het zwaartepunt bij een gemiddelde lengte van achterbrug
quote:
hanshe schreef op 29 augustus 2017 @ 11:41:

[...]

Ik betwijfel of dat zou helpen.
Het gaat om het kantelen van de massa ,gedacht in het denkbeeldige zwaartepunt, over de lijn tussen zijspanwiel en voorwiel en dat zwaartepunt verandert nauwelijks.
Die voorloopwaarde is ook maar een vuistregel gebaseerd op de gemiddelde plaats van het zwaartepunt bij een gemiddelde lengte van achterbrug

Verondersteld bij een gemiddeld gebruikt bij een gemiddeld katrakter.
Een Goldwing met een bedaagde rijder zal het prima doen met 25cm voorloop. Net als een Jawa of MZ. Maar als je met meer dan 100 pk ook nog een beetje een vlotte linkerbocht wil rijden zal je toch echt naar voren moeten. Je steunt het zwaartepunt dan meer af op het wiel en minder op de zwevende neus.

© 2001-2017 Motor-Forum