Bekijk originele versie: Alles over motorbanden Deel 7

Door Super Blackbird op maandag 10 april 2017 12:31

quote:
handvat schreef op 10 april 2017 @ 07:57:
Vraagje aan de (banden) experts hier:

Ik heb een set Dunlops Sportsmart 2 .
Steeds merk ik als ik de spanning van de voorband verlaag dat de motor beter stuurt naar mijn persoonlijke wensen. ( straatgebruik )
Eerst had ik gewoon de gebruikelijke spanning van 2.5
Daarna 2.3
Maar nu gereden met 2.1 !
En dat rijdt perfect !!!

Nu begrijp ik heel goed dat:
De slijtage toeneemt.
Het verbruik ietsje hoger kan zijn.
En eventueel beetje eerder cuppen.

Maar is het verder verantwoord ?
Weet dat de Dunlops met lagere spanning af kunnen.
Maar tot hoe ver kun je gaan zonder gekke dingen ?

Type motor vermeld ik even niet.
Laten we zeggen : alles kwa maat aan de sportieve kant.😊

De Sportsmarts mag je fors zachter rijden dan aangegeven zonder dat de band kapot gaat. Hoe laag kan ik je niet zeggen als je niet wilt zeggen met welke motor. En doel je op straatgebruik of op het circuit?
De nadelen noem je zelf al op.

Door midlifecrisis op maandag 10 april 2017 12:34

quote:
FolkieS schreef op 10 april 2017 @ 12:25:
Minder spanning beter sturen ???

Ik ben heel benieuwd naar het antwoord van de experts.

Genoemde dunlops geven mij ook geen enkel vertrouwen, met de bandenspanning heb ik nog niks geprobeerd.
Onder een SP1 overigens.
quote:
LeMarc schreef op 05 april 2017 @ 10:01:
Gents, even dubbel check voor mezelf.
Geldt de Rosso Corsa nog steeds als de toonaangevende band voor op het circuit (droog) binnen de sportbanden range?
Of is een Rosso 3 inmiddels beter vanwege de ontwikkelingen? (Corsa gaat tenslotte toch al aantal jaartjes onveranderd mee als ik me niet vergis)

Weer even onder de aandacht.
:]
Ik ben er nog niet uit met de temperaturen. En dan in het bijzonder de invloed van de track temperatuur op de bandenspanning. Vorig jaar op Assen met een set metzeler Racetec interact K3 gereden. Het was toen bloedheet, dwz 30 graden en geen wolkje. Ik heb toen gereden met koud V2,3 en A1,9 dat ging naar tevredenheid. Deze keer lijkt het bewolkt en graadje of 10 te worden. Met voor interact K3 en achter m7rr k3. Moet ik de spanning nu drastisch aanpassen??
Ja, welke band past goed bij type motor en gaat mij het beste helpen.

Ik heb gereden op de Conti's, maar dan onder een CB1000r en dat rijd goed, maar ik weet niet of die band onder een FZ8 gelijkwaardig rijd of dat er voor mijn type motor andere, lees fijnere, banden zijn.

De vering is volledig aangepast bij Hyperpro en daar gaven ze aan dat de Bridgestone 021 niet echt een top band is. Dus advies, kijk eens naar een andere band.

quote:
Super Blackbird schreef op 10 april 2017 @ 12:28:

[...]

Zit hier ergens een vraag in verstopt? Ik kan hem namelijk niet vinden...... :+
quote:
Super Blackbird schreef op 10 april 2017 @ 12:31:

[...]

De Sportsmarts mag je fors zachter rijden dan aangegeven zonder dat de band kapot gaat. Hoe laag kan ik je niet zeggen als je niet wilt zeggen met welke motor. En doel je op straatgebruik of op het circuit?
De nadelen noem je zelf al op.

Straatgebruik stond er al bij. :Y
Niet willen zeggen wat voor motor is beetje te kort door de bocht denk ik...
Maar vooruit: Het is een Speed Triple R
Die heeft gewoon vergelijkbare maten kwa frame en wielen als een supersport.
Ook het totaalgewicht ligt niet veel hoger.
Oké, dan maar even opnieuw, K1200S met Conti SportAttack 3 eronder.
Nu 500km mee weg, uiterst tevreden tot nu toe!

Voelt betrouwbaar, valt heerlijk in de bocht.
Nog meer die hier mee rijden?

Harm

Door DrivinUCrazy op maandag 10 april 2017 19:35

Ik heb net een Super Tenere uit 2012 aangeschaft. Alleen ben ik niet zo blij met de banden. Voor ligt een Conti Trailattack en achter een Metzeler Tourance Exp, de eerste Tourance dus. Sowieso wil ik een kloppende set hebben, dus waarschijnlijk gaan ze er allebei af.

Ik ben niet zo blij met het gehobbel van de achterband door haarspeldbochten. Die rij ik nog wel eens, dus daar wil ik ook wel vertrouwen in hebben. Ik verwacht eigenlijk maar heel zelden op een zandpaadje of gravelpad terecht te komen, en dan is het waarschijnlijk nog per ongeluk ook.
Maar de keuze is nu: welke banden zijn er verstandig onder een Super Tenere?
Ik kwam zelf tot de volgende shortlist:
- Metzeler Tourance Next
- Pirelli Scorpion Trail II
- Michelin Pilot Road 4 Trail

Rijstijl is sportief tourend, meestal in Duitsland/Ardennen/Luxemburg.

Op andere fietsen heb ik (en mijn mederijders) goede ervaringen met de Pilot Road 3 en 4. Maar ja, gedraagt een Super Tenere zich daar ook goed mee? Of beter toch een andere band?

Door midlifecrisis op maandag 10 april 2017 19:42

quote:
Nort schreef op 10 april 2017 @ 14:23:
Ik ben er nog niet uit met de temperaturen. En dan in het bijzonder de invloed van de track temperatuur op de bandenspanning. Vorig jaar op Assen met een set metzeler Racetec interact K3 gereden. Het was toen bloedheet, dwz 30 graden en geen wolkje. Ik heb toen gereden met koud V2,3 en A1,9 dat ging naar tevredenheid. Deze keer lijkt het bewolkt en graadje of 10 te worden. Met voor interact K3 en achter m7rr k3. Moet ik de spanning nu drastisch aanpassen??

Dan zou ik alle lucht eruit laten lopen.
:+
Ik zit met een lekke achterband en die is dusdanig ver versleten dat plakken geen optie meer is. Er moet dus een nieuwe op komen.
Ik heb er momenteel Battlax bt45 onder liggen. Ik vind het op zich geen slechte banden maar ik denk dat er betere alternatieven zijn. Ik heb mijn oog laten vallen op Dunlop Arrowmax Streetsmart. Iemand ervaringen mee? Of andere suggesties voor mijn Kawasaki er-5?
Ik wil voor vakantie (Noorwegen) doeleinden een setje sport/tour banden omleggen.

Ik ben niet zo thuis in dit segment, wat zijn aanraders? Maat 180-120

Ik hou van een band met een wat stugger karkas(stabiliteit), maar toch wel de bocht invalt.
quote:
erwinko schreef op 11 april 2017 @ 17:42:
Ik wil voor vakantie (Noorwegen) doeleinden een setje sport/tour banden omleggen.

Ik ben niet zo thuis in dit segment, wat zijn aanraders?

Ik hou van een band met een wat stugger karkas, maar toch wel de bocht invalt.

Continental Road Attack 3, Metzeler Roadtec 01, Pirelli Angel GT. Alledrie prettig rijdende banden met meer dan genoeg grip en een lekker neutraal stuurkarakter.

Dit zijn de banden die ik verreweg het meeste monteer en waar de klanten erg over te spreken zijn. :]
quote:
Ytje2Wheels schreef op 05 april 2017 @ 19:02:
Iemand hier ervaring met Anakee Wild, of moet ik daarvoor naar het offroad topic?

vorig jaar september rondje polen, slowakije, oekraine, roemenie, hongarije gedaan met een Anakee Wild achter op een oude Africa Twin met bredere achtervelg, dus 150/70-17.

Voor een anakee 3 90/90-21v ivm gestoorde bestuurder die graag hard wil kunnen rijden op asfalt ook en de wild niet leverbaar was in die maat.

Op asfalt kan je tot 45 graden hellingshoek met deze achterband, maar dan zit je echt op de limiet (ik druk de motor dan niet naar beneden, maar hang er zelf wat naae moet dan voorzichtig op het gas en van je achterrem afblijven merkte ik in een knijper. Ik was de Anakee 3 achter gewend en de bocht kneep plots behoorlijk, dus ff zachtjes achteremmetje om wat platter te gaan en wat snelheid eruit te halen, maar band schoof direct weg, dus veel minder marge op straat.

In het terrein met zowel rots als klei ondergrond overal meer dan genoeg grip voor de trip de we maakten.
quote:
rody-rc30 schreef op 11 april 2017 @ 17:46:

[...]

Continental Road Attack 3, Metzeler Roadtec 01, Pirelli Angel GT. Alledrie prettig rijdende banden met meer dan genoeg grip en een lekker neutraal stuurkarakter.

Dit zijn de banden die ik verreweg het meeste monteer en waar de klanten erg over te spreken zijn. :]

Dank!

Dan ga ik voor de metzelers denk ik :)
quote:
DrivinUCrazy schreef op 10 april 2017 @ 19:35:

- Metzeler Tourance Next
- Pirelli Scorpion Trail II
- Michelin Pilot Road 4 Trail

Rijstijl is sportief tourend, meestal in Duitsland/Ardennen/Luxemburg.

Op een Vstrom heb ik goede ervaringen met de Metzelers en nog beter met de Pirelli's dezelfde rijstijl en vaak hetzelfde gebied. De Pirelli's sturen nog wat neutraler en soepeler dan de Tourance next, maar zijn alleen wat gevoeliger voor strepen toen ik de banden op 2.5/2.9 had staan. Nu met 2.3/2.8 lijkt dat wat beter te zijn.
quote:
LeMarc schreef op 10 april 2017 @ 12:36:

[...]

Weer even onder de aandacht.
:]

De rosso corsa is nog altijd zachter en meer circuitgericht. Je kunt er ook een net iets grotere hellingshork mee aan dan met de rosso 3 banden.

Voor gemengd circuit straat gebruik blojft dit de beste band.
quote:
Caracalla schreef op 12 april 2017 @ 07:09:

[...]

De rosso corsa is nog altijd zachter en meer circuitgericht. Je kunt er ook een net iets grotere hellingshork mee aan dan met de rosso 3 banden.

Voor gemengd circuit straat gebruik blojft dit de beste band.

Thanks!
Ga ik daar nog een setje van bestellen. :]
quote:
LeMarc schreef op 12 april 2017 @ 08:32:
Thanks!
Ga ik daar nog een setje van bestellen. :]
Heb ik ook!

Liggen al zes maanden in de opslag. _O-
Woensdag naar CPZ, maar het is nog fris@Pilot Powers en ben druk, dus voor 3 mei gaan ze erop. :9~
Klinkt goed!
Ben er zelf ook tevreden over.

Mag ik vragen welke spanning je ze rijd op CPZ? Koud gemeten.
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag aan de experts, ik zoek een sportieve band voor circuitdagen en weekendjes Duitsland. Ik rij in principe niet met regen (buitje hier en daar maar geen woon werk oid).

Ze komen onder een Fireblabe CBR954RR.

190/55/17 - 120/70/17

Ben erg benieuwd wat jullie als opties aandragen.

Had zelf mijn ook laten vallen op de Bridgestone RS10. Alleen lees ik daar wisselende verhalen over mbt het relatief slecht opwarmen.
quote:
LeMarc schreef op 12 april 2017 @ 13:52:
Klinkt goed!
Ben er zelf ook tevreden over.

Mag ik vragen welke spanning je ze rijd op CPZ? Koud gemeten.
Sorry, heb ik mij nog niet in verdiept.
Heb er nu nog Pilot Powers onder met veel profiel en wegens een storing bij mijn andere twee motorfietsen afgelopen weekend is het wisselen er nog niet van gekomen. :$
quote:
Zot schreef op 11 april 2017 @ 18:02:

[...]

vorig jaar september rondje polen, slowakije, oekraine, roemenie, hongarije gedaan met een Anakee Wild achter op een oude Africa Twin met bredere achtervelg, dus 150/70-17.

Voor een anakee 3 90/90-21v ivm gestoorde bestuurder die graag hard wil kunnen rijden op asfalt ook en de wild niet leverbaar was in die maat.

Op asfalt kan je tot 45 graden hellingshoek met deze achterband, maar dan zit je echt op de limiet (ik druk de motor dan niet naar beneden, maar hang er zelf wat naae moet dan voorzichtig op het gas en van je achterrem afblijven merkte ik in een knijper. Ik was de Anakee 3 achter gewend en de bocht kneep plots behoorlijk, dus ff zachtjes achteremmetje om wat platter te gaan en wat snelheid eruit te halen, maar band schoof direct weg, dus veel minder marge op straat.

In het terrein met zowel rots als klei ondergrond overal meer dan genoeg grip voor de trip de we maakten.

Zot, zelfs met sportieve straatbanden kan je alleen onder ideale omstandigheden een hellinghoek van 45 graden maken...

Als je een willekeurige bocht zo neemt, is de kans op vallen zeer groot. Met sportieve straatbanden. Met Anakees is dat haast een zekerheid.
quote:
OgriUK schreef op 12 april 2017 @ 17:33:

[...]

Zot, zelfs met sportieve straatbanden kan je ik alleen onder ideale omstandigheden een hellinghoek van 45 graden maken...

Als je een willekeurige bocht zo neemt, is de kans op vallen zeer groot. Met sportieve straatbanden. Met Anakees is dat haast een zekerheid.

aangepast
quote:

Je mag hier geen gevaarlijke adviezen geven, heb ik begrepen.
Ik gebruik mijn XJ Diversion vooral rondom de stad en snelweg, ik hou ervan schuin door de bochten te gaan. Ik rij 10.000km per jaar en gemiddelde rit 15km

Mijn huidige band: Bridgestone BT45 geeft mij een prettig gevoel in de bochten(wat is de ideale druk?). Zijn er banden die net zo lekker door de bocht gaan met andere betere eigenschappen voor mijn Diversion?

© 2001-2017 Motor-Forum