Bekijk originele versie: Alles over motorbanden Deel 7

quote:
Super Blackbird schreef op 14 april 2017 @ 13:03:

[...]

Het is ofwel geen vraag, ofwel een overbodige vraag.
Inderdaad kom je als je gaat rekenen op die waarde uit. Maar dat weet je zelf toch ook wel?
En als je het niet prettig rijden vindt, dan laat je de band toch weer aflopen?

Afhankelijk van welk merk/model banden en welke TDM kom je trouwens verschillende standaardwaarden tegen.

Tuurlijk kan ik het zelf uitrekenen, dat had ik dan ook gedaan.
Het leken mij alleen, met de beperkte kennis die ik heb over banden, wat aan de hoge kant. Misschien dat dat gevaarlijk zou kunnen zijn? Dat is een gevoel, dat volledig onjuist kan zijn. Ik weet het niet en heb die kennis niet. Vandaar dat ik de vraag stelde.

Gaat om een TDM900 uit 2006 met combi van MPR2 en 3. (zo gekocht, als ze aan vervanging toe zijn worden het wss MPR4's)
quote:
RaphaŽl-s schreef op 06 april 2017 @ 07:45:
Ik lees in de OP dat 2,5/2,9 vrij normaal is voor sport/tourfiets en straatverbruik.

Vervolgens staat er: "Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. "

Ik rij met mn TDM haast uitsluitend snelweg kilometers op het moment. Betekent dat de druk verhogen naar 2,7 en 3,2?
Gevoelsmatig lijkt dat namelijk erg hoog.

Ik heb ook een TDM900 en dan met Pilot Road 4 banden, rij ook voornamelijk snelweg/grote doorgaande weg (lees: Woon-werk).

Ik rij altijd met ca 2.5 voor en 3.0 achter, dat is al vrij hoog en veel harder zou ik ze niet zetten, en echt snel vierkant rijden doe je ze toch niet. Tenzij je met passagier en/of bagage rijdt.. maar of er met 2.7/3.2 iets mis gaat, waarschijnlijk niet.

Relevantere vraag is; waarmee meet je het. een rotte drukmeter zit er zo een halve bar naast. Als 2.7 dan 2,3 blijkt te zijn, geen man overboord, maar als het 3.2 is is dat voor een voorband toch vrij veel :P
quote:
Haga-San schreef op 14 april 2017 @ 14:53:

[...]

Ik heb ook een TDM900 en dan met Pilot Road 4 banden, rij ook voornamelijk snelweg/grote doorgaande weg (lees: Woon-werk).

Ik rij altijd met ca 2.5 voor en 3.0 achter, dat is al vrij hoog en veel harder zou ik ze niet zetten, en echt snel vierkant rijden doe je ze toch niet. Tenzij je met passagier en/of bagage rijdt.. maar of er met 2.7/3.2 iets mis gaat, waarschijnlijk niet.

Relevantere vraag is; waarmee meet je het. een rotte drukmeter zit er zo een halve bar naast. Als 2.7 dan 2,3 blijkt te zijn, geen man overboord, maar als het 3.2 is is dat voor een voorband toch vrij veel :P

https://www.autogereedsch...smeter-topeak-smartgauge/

Door midlifecrisis op vrijdag 14 april 2017 18:45

quote:
Athome schreef op 14 april 2017 @ 14:13:
Het gaat om mijn Honda Crosstourer. Standaard ligt daar een 4x17 met een 150 band op. Aangezien mijn velg na 1 keer richten nog steeds krom is, is er een kans dat er een nieuwe velg op de bestaande naaf gespaakt gaat worden. Dit zou volgens Haan Wheels een 4,25x 17 gaan worden.

En waarom wordt er dan voor een iets bredere velg gekozen?
Ik zoek een voorband,welke moet ik kopen? :)
quote:
downsider schreef op 14 april 2017 @ 18:51:
Ik zoek een voorband,welke moet ik kopen? :)

hmmm.. ik zou dan toch voor die ronde van rubber gaan! :+
quote:
midlifecrisis schreef op 14 april 2017 @ 18:45:

[...]

En waarom wordt er dan voor een iets bredere velg gekozen?

Iets anders is blijkbaar met 40 spaken niet leverbaar (althans niet bij HaanWheels). Afgezien van de originele velg.
Aangezien de originele naaf in gebruik blijft, blijft het aantal spaken ook gelijk.

Een gloednieuw 4 x17 wiel (niet origineel) kost ongeveer 3 keer zo veel als alleen een velg (met nieuwe spaken)
quote:
Kasprr schreef op 14 april 2017 @ 19:02:

[...]

hmmm.. ik zou dan toch voor die ronde van rubber gaan! :+

Ok,dit lijkt me wel wat :P

[Afbeelding: hyosung.jpg]

Is dat wat? :)
quote:
downsider schreef op 14 april 2017 @ 19:07:

[...]

Ok,dit lijkt me wel wat :P

[afbeelding]

Is dat wat? :)

Ja dat is toch iets persoonlijk. Zoveel mensen zoveel meningen.

Door midlifecrisis op vrijdag 14 april 2017 19:46

quote:
Athome schreef op 14 april 2017 @ 19:05:

[...]

Iets anders is blijkbaar met 40 spaken niet leverbaar (althans niet bij HaanWheels). Afgezien van de originele velg.
Aangezien de originele naaf in gebruik blijft, blijft het aantal spaken ook gelijk.

Een gloednieuw 4 x17 wiel (niet origineel) kost ongeveer 3 keer zo veel als alleen een velg (met nieuwe spaken)

Je kunt tegen Haan toch zeggen dat je de maten origineel wilt houden, er zal vast wel een velg zijn dat gelijk met origineel is.
Ik ben totaal niet bekend met de wereld van spaakwielen maar wat ik nu te weten ben gekomen is dat 36-spaaks vrij gangbaar en 40-spaaks afwijkend.

Iets wat afwijkend is, heeft meestal als gevolg dat het op de vervanging markt veel lastiger te verkrijgen is. Dat maakt de keuze dan ook weer beperkt.

Ik zou er voor kunnen kiezen om een originele velg weer te laten spaken. Dan ben ik iets duurder uit maar daarmee los ik het probleem niet echt op.

- De originele velgen zouden geen geweldige velgen qua constructie zijn. Een velg wordt rond gewalst en dan gelast. Op de plek van deze las zit er vaak een platte kant. Dit kan dan weer zorgen voor een hoogteslag in het wiel en is er niet uit te stellen/richten.
- Om het wiel tubeless te krijgen, heeft Honda (net als meer andere merken) ervoor gekozen om de spaken in de zijkant, buiten de band, in de velg te steken. Dit heeft als gevolg dat bij een slinger zo'n wiel zeer lastig tot niet te richten is.

Overigens het verschil niet extreem groot (0,25 inch). Bij iedere bredere bandenmaat gaat een velg meestal een 0,5 inch in breedte mee. In dit geval is het 0,25 inch. Ik heb daar op zich geen problemen mee maar ik weet niet of de originele 4J velg eigenlijk al aan de brede kant is voor een 150 band en dat ik daarom beter naar een 160 kan gaan bij een 4,25J. Daarom de vraag

Iedere 0,5 inch in breedtemaat is 12,5mm. Terwijl banden iedere keer 10mm breder worden. Je komt dus op een punt dat een velg eigenlijk aan de brede kant is voor een band en dan dus beter een stap breder kan gaan voor de band.

Door midlifecrisis op vrijdag 14 april 2017 22:51

quote:
Athome schreef op 14 april 2017 @ 22:35:
Ik ben totaal niet bekend met de wereld van spaakwielen maar wat ik nu te weten ben gekomen is dat 36-spaaks vrij gangbaar en 40-spaaks afwijkend.

Iets wat afwijkend is, heeft meestal als gevolg dat het op de vervanging markt veel lastiger te verkrijgen is. Dat maakt de keuze dan ook weer beperkt.

Ik zou er voor kunnen kiezen om een originele velg weer te laten spaken. Dan ben ik iets duurder uit maar daarmee los ik het probleem niet echt op.

- De originele velgen zouden geen geweldige velgen qua constructie zijn. Een velg wordt rond gewalst en dan gelast. Op de plek van deze las zit er vaak een platte kant. Dit kan dan weer zorgen voor een hoogteslag in het wiel en is er niet uit te stellen/richten.
- Om het wiel tubeless te krijgen, heeft Honda (net als meer andere merken) ervoor gekozen om de spaken in de zijkant, buiten de band, in de velg te steken. Dit heeft als gevolg dat bij een slinger zo'n wiel zeer lastig tot niet te richten is.

Overigens het verschil niet extreem groot (0,25 inch). Bij iedere bredere bandenmaat gaat een velg meestal een 0,5 inch in breedte mee. In dit geval is het 0,25 inch. Ik heb daar op zich geen problemen mee maar ik weet niet of de originele 4J velg eigenlijk al aan de brede kant is voor een 150 band en dat ik daarom beter naar een 160 kan gaan bij een 4,25J. Daarom de vraag

Iedere 0,5 inch in breedtemaat is 12,5mm. Terwijl banden iedere keer 10mm breder worden. Je komt dus op een punt dat een velg eigenlijk aan de brede kant is voor een band en dan dus beter een stap breder kan gaan voor de band.

Een beetje metaalbewerker weet hoe dit op te lossen is, nu niet meer maar tijdens het walsen.

Maar goed, ik vroeg me af waarom er voor een bredere velg wordt gekozen en dat antwoord is duidelijk.
Het is geen onwil van de Haan dus.
Ik vermoed dat het maken van een velg een geautomatiseerd proces is en geen handwerk. Ondanks dat kan je inderdaad nog steeds de hoogteslag vermijden/verminderen tijdens de productie. Echter met toleranties komt een prijs en wie betaald, bepaald.
Ondertussen nog even aan het Googlen geweest en het lijkt er op dat 4,25 heel gangbaar is voor een aftermarket velg.
Het gaat meestal van 3,5 naar 4,25 en dan naar 5. De stappen daar boven gaat wel weer met 0,5.
quote:
Athome schreef op 14 april 2017 @ 22:35:
maar ik weet niet of de originele 4J velg eigenlijk al aan de brede kant is voor een 150 band en dat ik daarom beter naar een 160 kan gaan bij een 4,25J.

Bridgestone heeft dat mooi op de site staan. Vanwege het allroad karakter even bij de A40 gekeken: een 150 past perfect.
Aangezien hier de experts over banden en bandenspanning zitten. Hebben jullie nog tips voor een goede bandenpomp/bandenspanningsmeter? Van maximaal 50euro?

Kreeg deze in een ander topic als tip: https://www.conrad.nl/nl/...r-1-cilinder-1202491.html
Vandaag bij de plaatselijke motorzaak geweest om te vragen of ze de banden die ik gezien had op een motor voor me kunnen bestellen en plaatsen.
Het kon ook niet anders dat wat ik gezien heb weer iets onmogelijk is. De man van de motorzaak verwees me dan ook door naar dit forum.

De banden die ik gezien heb zijn deze:

[Afbeelding: band.jpg]

Continental K112 (wat ik verder kan lezen is dit) 4.00-18 64H
Hier zitten ze op een Honda CB550, ik zelf heb een Honda CB400F
De banden die ik nodig heb volgens de motorzaak zijn:

K112
voor: 90/90/18
achter: 110/90/18

De motorzaak kon deze voor mijn niet vinden en bestellen. Iemand hier die weet waar ik de banden op de foto kan vinden, maar dan geschikt voor mijn motor?
quote:
shes schreef op 15 april 2017 @ 16:10:
Vandaag bij de plaatselijke motorzaak geweest om te vragen of ze de banden die ik gezien had op een motor voor me kunnen bestellen en plaatsen.
Het kon ook niet anders dat wat ik gezien heb weer iets onmogelijk is. De man van de motorzaak verwees me dan ook door naar dit forum.

De banden die ik gezien heb zijn deze:

[afbeelding]

Continental K112 (wat ik verder kan lezen is dit) 4.00-18 64H
Hier zitten ze op een Honda CB550, ik zelf heb een Honda CB400F
De banden die ik nodig heb volgens de motorzaak zijn:

K112
voor: 90/90/18
achter: 110/90/18

De motorzaak kon deze voor mijn niet vinden en bestellen. Iemand hier die weet waar ik de banden op de foto kan vinden, maar dan geschikt voor mijn motor?

bij elke goede motorzaak
de opgegeven maten door jouw motorzaak zijn niet helemaal de juiste, maar de moderne vervangings maten.

de juiste maten voor jouw motor zijn:
voor 3.00 x 18
achter 4.00 x 18
quote:
Zot schreef op 15 april 2017 @ 16:23:

[...]

bij elke goede motorzaak
de opgegeven maten door jouw motorzaak zijn niet helemaal de juiste, maar de moderne vervangings maten.

voor 3.00 x 18
achter 4.00 x 18

Bedankt voor je antwoord. Ik heb zelf geen verstand van banden en de maten, als ik nu google op de maten die je me doorgeeft kan ik volgens mij voor de voorband niet de juiste maat vinden (maar dit kan ook mijn gebrek aan kennis zijn) Weet je een goede motorzaak die mij deze banden wel kan vinden? Het liefst in Overijssel. Bestellen op internet is ook een optie, maar zoals ik al zei, ik heb zelf de kennis niet om de goede band te vinden, dan moet ik gaan gokken.
quote:
Zot schreef op 15 april 2017 @ 16:23:

[...]

bij elke goede motorzaak

voor 3.00 x 18
achter 4.00 x 18

Vroeger kocht ik die Conti's altijd bij een slechte motorzaak. :P
quote:
shes schreef op 15 april 2017 @ 16:47:

[...]

Bedankt voor je antwoord. Ik heb zelf geen verstand van banden en de maten, als ik nu google op de maten die je me doorgeeft kan ik volgens mij voor de voorband niet de juiste maat vinden (maar dit kan ook mijn gebrek aan kennis zijn) Weet je een goede motorzaak die mij deze banden wel kan vinden? Het liefst in Overijssel. Bestellen op internet is ook een optie, maar zoals ik al zei, ik heb zelf de kennis niet om de goede band te vinden, dan moet ik gaan gokken.

Op een 400 uit die tijd zat achter een 3.50-18, de 400-18 zat op 750cc.

Tegenwoordig is dat een 90/90-18 voor en een 110/90-18 achter.

Vadam banden in Hattem?
quote:
shes schreef op 15 april 2017 @ 16:47:

[...]

[Afbeelding: 300-x18-651018.jpg]

een optie voor?

of

[Afbeelding: 300-x18-1204700.jpg?maxWidth=1432&maxHeight=767]
quote:
Super Blackbird schreef op 13 april 2017 @ 16:42:
De BT45 is echt al bijna 20 jaar oud!
Maar stiekem is wel de compound aangepast. ;)
quote:
Michelin Pilot Street, Dunlop Streetsmart of indien leverbaar in jouw maten (ik weet niet welke Diversion je hebt) de Continental Road Attack2CR/Classic Attack.
Continental Road Attack2CR/Classic Attack. :}
vraagje hier als het OK is:
ik heb een CB1300 gekocht, wil er gewoon mee touren en woon/werk verkeer.
meerendeel zal solo zijn, heel af en toe de vrouw achterop.
Ik rij best sportief (rij doorgaans circuit met andere motor) dus moet wel fatsoenlijk grip hebben.

Vroeger met de straatmotor had ik de mpp2ct eronder en die bevielen wel, is dit een goede combi met een cb1300 (best zwaar/koppel) of zijn er betere keuzes?
Waarom kiezen voor een sportband als het voor toeren en Woon/Werk is?
Een toerband als de MPR4 is dan toch veel toepasselijker.

© 2001-2017 Motor-Forum