Bekijk originele versie: Alles over motorbanden Deel 7

Door Super Blackbird op woensdag 17 januari 2018 12:56

quote:
kalekat schreef op 17 januari 2018 @ 10:42:
Sinds afgelopen zondag ben ik in het bezit van een Yamaha Fazer 600 uit 2003. Nu is het zo dat de voorband aan vervanging toe is en na het lezen van de topic start begrijp ik dat ik of dezelfde voorband als de huidige moet bestellen en laten omleggen, of beide banden vervangen voor een set van hetzelfde merk en type.
Echter zit ik met het volgende. Wat voor band zou ik het beste passen bij woon-werk en af en toe touren. Moet ik dan een sport-tour band kiezen? En hoe weet ik welke band een sport-tour band is?
Groeten,

Thijs de Jong

Hi Thijs, allereerst gefeliciteerd met jouw nieuwe motor!
Nee, je hoeft zeker NIET dezelfde voorband te nemen als de achterband, maar wel graag een bijpassende voorband. Welke achterband zit er nu op? Merk, model en DOT-code graag.
Als je op de website van de bandenfabrikanten kijkt zie je voor vrijwel elk merk wel staan in welke categorie de banden vallen. Maar je kan het ook gewoon aan iemand met verstand van motorbanden vragen.
Voor woon/werkverkeer is een sport/toerband normaal gesproken de beste keuze.
quote:
Super Blackbird schreef op 16 januari 2018 @ 14:38:

[...]

Aangezien je in jouw verhaal vroeg naar stabiliteit heb ik de Michelins overgeslagen. Prima banden, maar door hun slappere karkas wel minder stabiel.
De nieuwe Road 5 is dan weer wel een stuk stijver/stabieler.
De oude Road 2 moet je echt vergeten, die is juist heel erg slap opgebouwd. Daarnaast is deze in alle opzichten duidelijk minder dan de Road 4 en 5.

Oke.. De metzeler roadtec 01 zou dus geschikt zijn. Nu heeft mijn lokale bandenboer die niet standaard op voorraad. Wel heeft hij de Pirelli Angel GT. Deze komt uit de testen min of meer hetzelfde als de roadtec uit. (volgens mij met droog wegdek iets beter, nat wegdek iets slechter) Ik weet alleen hoe stabiel de GT is en hoe het karkas is?
De Angel GT heeft ook een stabiel karkas. Een slap karkas is/was een typische Michelin eigenschap.

Door Super Blackbird op vrijdag 19 januari 2018 12:37

quote:
westlandmb schreef op 18 januari 2018 @ 19:24:

[...]

Oke.. De metzeler roadtec 01 zou dus geschikt zijn. Nu heeft mijn lokale bandenboer die niet standaard op voorraad. Wel heeft hij de Pirelli Angel GT. Deze komt uit de testen min of meer hetzelfde als de roadtec uit. (volgens mij met droog wegdek iets beter, nat wegdek iets slechter) Ik weet alleen hoe stabiel de GT is en hoe het karkas is?

Ze zijn inderdaad goed vergelijkbaar. Komen uit dezelfde fabriek en gebruiken dezelfde technologie. Pirelli heeft namelijk een paar jaar geleden Metzeler overgenomen.
En toch rijdt de Angel GT makkelijker dan de Roadtec.
quote:
Super Blackbird schreef op 17 januari 2018 @ 12:56:

[...]

Hi Thijs, allereerst gefeliciteerd met jouw nieuwe motor!
Nee, je hoeft zeker NIET dezelfde voorband te nemen als de achterband, maar wel graag een bijpassende voorband. Welke achterband zit er nu op? Merk, model en DOT-code graag.
Als je op de website van de bandenfabrikanten kijkt zie je voor vrijwel elk merk wel staan in welke categorie de banden vallen. Maar je kan het ook gewoon aan iemand met verstand van motorbanden vragen.
Voor woon/werkverkeer is een sport/toerband normaal gesproken de beste keuze.

Op dit moment zit er om de achterband de Michellin Pilotroad 2. Deze is niet meer leverbaar. Kan ik dan voor om het voorwiel de Pilotroad 3 laten leggen?
quote:
kalekat schreef op 21 januari 2018 @ 19:12:

[...]

Op dit moment zit er om de achterband de Michellin Pilotroad 2. Deze is niet meer leverbaar. Kan ik dan voor om het voorwiel de Pilotroad 3 laten leggen?

Pilot road 2 is gewoon leverbaar hoor, geen probleem.
quote:
wil79 schreef op 21 januari 2018 @ 21:12:

[...]

Pilot road 2 is gewoon leverbaar hoor, geen probleem.

Okaay ga ik nog ff zoeken

EDIT: ik kan em in de maat 110/70/17 niet vinde. maakt het uit als ik em dan iets breder kies?
EDIT2: Kan ik dan ook deze kiezen? https://www.bandenleader....-3/110-70-zr17-54w-181689
.
110 breed zie ik inderdaad ook niet staan in de lijst.

Dan zou ik persoonlijk voor een compleet set gaan van een gelijk merk ( voor + achter dus) maar het grootste gedeelte van de rijders zal denk ik gewoon de 3, 4 of de 5 nemen denk ik dan.
Kijk ff hier ter vergelijk: https://www.banden-pneus-...motorbanden/zoeken-test/#

Door Super Blackbird op dinsdag 23 januari 2018 15:33

quote:

Deze kende ik nog niet. Opmerkelijk slechte vergelijking (als je niet oplet).
Diagonaal en radiaal door elkaar, net als toerbanden en sportbanden, om over (semi-)circuitbanden nog niet te spreken.
https://www.mopedreifen.de/
https://www.mopedreifen.d...AHA/FZ6FAZER.html?id=2048
Iemand die mij kan adviseren?
Na de volgende banden gereden te hebben:
- Dunlop RoadSmart (Multistrada)
- Conti Road Attack 2 EVO (Multistrada)
- Pirelli Angel GT (Multistrada)

De Conti's bevielen mij beter dan de Angels, meer gevoel en vertrouwen.

Nu opzoek naar een setje voor een CB1000R. Ik twijfel over de overstap van Tour naar Sport. Ik rij niet echt veel, maar wil gewoon ten alle tijde volledig grip hebben waarbij ik me meer op het bochtenwerk wil focussen (of juist niet en gewoon doen) en makkelijker platter wil gaan. Ik ga niet het circuit op.
Wat is het voordeel/nadeel t.o.v. sport/tour en wat zou jullie keuze zijn?
Hieronder mij lijstje:
Pirelli Diablo Rosso 3
Pirelli Angel GT
Conti Road Attack 3
Conti Sport Attack 3

Door Super Blackbird op zondag 28 januari 2018 14:00

quote:
CPM schreef op 28 januari 2018 @ 12:46:

Wat is het voordeel/nadeel t.o.v. sport/tour en wat zou jullie keuze zijn?
Hieronder mij lijstje:
Pirelli Diablo Rosso 3
Pirelli Angel GT
Conti Road Attack 3
Conti Sport Attack 3

De Angel GT is de enige band in dit lijstje die niet meer hoog eindigt in vergelijkingstests. De Metzeler Roadtec 01 is een doorontwikkeling van deze band uit dezelfde fabriek.

En of je sport of sport/toer moet kiezen ligt aan jouw wensen en gebruik.
In zijn algemeenheid stuurt een sportband lichter/sneller en heeft meer maximale grip, maar wel een kleiner temperatuurs-werkgebied. Met andere woorden, het is lastiger deze op zijn werktemperatuur te houden, en je moet hem meestal wat langer opwarmen.
Een S/T-band heet een veel groter temperatuurbereik, warmt sneller op (maar kan sneller oververhitten), en gaat langer mee.
Echter, de laatste jaren wordt het verschil tussen deze groepen steeds kleiner. De Conti SportAttack 3 en de Dunlop Sportsmart 2 Max zijn dan bijvoorbeeld sportbanden die extreem lang meegaan (voor een sportband).
Ik neem dat de CBR vooral voor het mooie weer is. Mijn keuze zou dan de sportieve straatbanden zijn en geen sport/tour.
Voordeel sportbanden: flitsender stuurgedrag, meer ultieme grip, de vraag is of je dat gebruikt, hoeveel schaamrand hou je nu over?

Voordeel sporttourbanden: gaan langer mee en werken beter op lagere temperatuur.

Wat hierboven ook is gezegd, er zit ook binnen de categorieën nog wat onderscheid. Bijvoorbeeld de Roadattack 3 schijnt behoorlijk sportief te sturen, maar gaat mogelijk niet zo lang mee als andere sporttourbanden. Bij de sportbanden heb je de wat meer circuitgeorienteerde banden zoals de Michelin Power RS.

Ik denk dat je voor een fijne sportband moet gaan want ik maak op dat je het niet heel vervelend gaat vinden dat je wat eerder aan een nieuw setje banden toe bent, terwijl je wel het fijne gevoel hebt van een sportband. Ik zou gaan voor een Continental SportAttack 3, Metzeler M7RR, Bridgestone S21 of Pirelli Rosso III.
Thanks voor de tips. Qua slijtage maakt het me allemaal niet zoveel uit. Ik reken meestal één achterband per jaar, en de voorkant eens per 2 jaar. Waarbij ik ongeveer 4-5000 per jaar rij.
De BT-15 op de CB in één seizoen opgereden (5000km)(nu vierkant).
Ik weet niet of ik banden goed warm krijg, rij redelijk beheerst. Ben wel bang dat als je een sportband op temperatuur moet krijgen dat me dat niet altijd lukt.😂
quote:
lennart0r schreef op 28 januari 2018 @ 19:27:
Voordeel sportbanden: flitsender stuurgedrag, meer ultieme grip, de vraag is of je dat gebruikt, hoeveel schaamrand hou je nu over?

Voordeel sporttourbanden: gaan langer mee en werken beter op lagere temperatuur.

Wat hierboven ook is gezegd, er zit ook binnen de categorieën nog wat onderscheid. Bijvoorbeeld de Roadattack 3 schijnt behoorlijk sportief te sturen, maar gaat mogelijk niet zo lang mee als andere sporttourbanden. Bij de sportbanden heb je de wat meer circuitgeorienteerde banden zoals de Michelin Power RS.

Ik denk dat je voor een fijne sportband moet gaan want ik maak op dat je het niet heel vervelend gaat vinden dat je wat eerder aan een nieuw setje banden toe bent, terwijl je wel het fijne gevoel hebt van een sportband. Ik zou gaan voor een Continental SportAttack 3, Metzeler M7RR, Bridgestone S21 of Pirelli Rosso III.

Dit rijtje mag dan de Sportsmart (Max) niet ontbreken. Topband en vééél (relatief gezien dan) kilometers mee te maken.
quote:
CPM schreef op 28 januari 2018 @ 20:15:
Thanks voor de tips. Qua slijtage maakt het me allemaal niet zoveel uit. Ik reken meestal één achterband per jaar, en de voorkant eens per 2 jaar. Waarbij ik ongeveer 4-5000 per jaar rij.
De BT-15 op de CB in één seizoen opgereden (5000km)(nu vierkant).
Ik weet niet of ik banden goed warm krijg, rij redelijk beheerst. Ben wel bang dat als je een sportband op temperatuur moet krijgen dat me dat niet altijd lukt.😂

Vwb temperatuur is het natuurlijk ook van invloed hoe warm het buiten is.

Afgelopen zaterdag ging ik op pad met 6 graden en rustig met het verkeer meeboemelen, dan zijn Rosso 3s niet op hun best. Maar aan de andere kant geeft de achterkant wel duidelijke feedback als je bij de grens in de buurt komt.

In de zomer op het circuit met warm asfalt kon ik er al behoorlijk gek mee doen vanaf de eerste bocht, zonder bandenwarmers of iets dergelijks.
quote:
Mar1tin schreef op 28 januari 2018 @ 21:09:

[...]

Dit rijtje mag dan de Sportsmart (Max) niet ontbreken. Topband en vééél (relatief gezien dan) kilometers mee te maken.

Kutband, geeft mij geen enkel vertrouwen en is zeer gevoelig voor richels in de lengte richting van het wegdek.
Van nieuw af aan al, de versleten MPP 2ct deed het over de richels beter.
quote:
midlifecrisis schreef op 30 januari 2018 @ 19:50:

[...]

Kutband, geeft mij geen enkel vertrouwen en is zeer gevoelig voor richels in de lengte richting van het wegdek.

Welke generatie, ook de nieuwste?
quote:
lennart0r schreef op 31 januari 2018 @ 11:34:

[...]

Welke generatie, ook de nieuwste?

De 2

Door Super Blackbird op woensdag 31 januari 2018 12:51

quote:
midlifecrisis schreef op 30 januari 2018 @ 19:50:

[...]

Mijn ervaring is precies omgekeerd.
De Sportsmart 2 (Max) is zeer stabiel en zeker niet lengterichelgevoelig.
De Pilot Power 2CT beweegt vrijwel continue als je het gas er op zet.
De MPP2CT is wel sneller opgewarmd, al is dat bij de SSm2 Max wel enorm verbeterd.
Ik ben binnenkort (als het weer eens wat mooier weer gaat worden..) toe aan een nieuwe set banden voor op mijn street triple.
Ik heb nu pilot power 3, welke ik toevallig ook al op mijn vorige motor had (KTM Duke 690).
Omdat iedereen altijd zegt dat de michelins een "eigen karakter" hebben ben ik erg benieuwd naar andere merken. Echter is er zoveel keus...

Zou fijn zijn als de nieuwe banden het wat langer uithouden dan de PP3.
Ik rij sportief door op de vakanties. Op zo'n vakantie is het ook nooit uitgesloten dat je een buitje tegenkomt... Dan neemt het tempo vanzelfsprekend af.

Wat zijn de opties?

Vraagje buiten de nieuwe bandenkeuze: mijn voorband is in het midden minder versleten dan aan de zijkanten. Komt dit doordat ik meer bochten rij dan rechtdoor, veerafstellingen of hard insturen oid? Ben benieuwd.

Edit: lezen voordat ik wat post. Antwoord is een paar posts geleden al gegeven denk ik:
quote:
Super Blackbird schreef op 28 januari 2018 @ 14:00:

[...]
En of je sport of sport/toer moet kiezen ligt aan jouw wensen en gebruik.
In zijn algemeenheid stuurt een sportband lichter/sneller en heeft meer maximale grip, maar wel een kleiner temperatuurs-werkgebied. Met andere woorden, het is lastiger deze op zijn werktemperatuur te houden, en je moet hem meestal wat langer opwarmen.
Een S/T-band heet een veel groter temperatuurbereik, warmt sneller op (maar kan sneller oververhitten), en gaat langer mee.
Echter, de laatste jaren wordt het verschil tussen deze groepen steeds kleiner. De Conti SportAttack 3 en de Dunlop Sportsmart 2 Max zijn dan bijvoorbeeld sportbanden die extreem lang meegaan (voor een sportband).

© 2001-2018 Motor-Forum