Bekijk originele versie: cb750 kz bout lagerkap uitlaatnokkenas gebroken

quote:
erikv2 schreef op 05 september 2017 @ 22:29:

@MeanBlueMan (alias baksteen/bakkie toch?): Was jouw cbx blok wat in dat topic besproken wordt toch? Hoe is het bij jou gelukt? Met een setje zoals op foto van v.d.v.?

Als je het topic even doorleest, dan weet je hoe ik dat gedaan heb ;)
@sleutel: ja hij is naar jou gereden (maurik) en ik lees dat een tevreden baksteen weer naar huis gereden is. Ah ok, met een scherpe kraspen, pendrijver, kleine schroevendraaier, klein hamertje, compressor en heel veel geduld

En hoe lijkt de methode met bovenstaand setje(foto v.d.v.) je? Vriend van me heeft een makita haakse accu schroeftol. Oud, maar nog goed volgens mij. Kan volgens mij er dan net wel recht boven komen.
Redelijke kans van slagen denk je icm setje?
quote:
jaap43 schreef op 05 september 2017 @ 22:19:

[...]
Ik zie alleen maar rechtsdraaiende boren in die set.

hulsje zet je in het gat en door het hulsje kan je
met de boor automatisch in het midden een gat boren.
dan sla je de pen in het gat, daar gaat een sleutelhulpstuk over en kan je het restant uitdraaien.
werkt veel beter dan een linkse tap ;)
Als hij af is gebroken met vastdraaien is nu de spanning er af en draai je het zonder al te veel kracht nu zo los.

Breekt een bout af bij losdraaien heb je een ander probleem, namelijk roest.

Mijn schroefdraadreparatie zat toen in de lagerschaal welke ik buiten het blok kon bewerken zonder afgebroken bouten. Het schroefdraad was uit het alu gevroten door te hard aandraaien.

Ik zou nu eerst eens een linksdraaiende boor proberen, de helft van de diameter van de bout. Grote kans dat je hem er zo uit hebt. De tip met schroevendraaier (of centrepoint of beitel) werkt als je genoeg ruimte hebt om de draadeind zijdelings te slaan om hem los te tikken.
quote:
erikv2 schreef op 05 september 2017 @ 22:29:@v.d.v. (en anderen): zo'n setje lijkt me wel wat. Alleen ik zat idd ook al te kijken, zijn rechtsdraaiende boren toch, zoals jaap43 ook opmerkt...? Kan er natuurlijk een paar links draaiende boren bijkopen natuurlijk. Maakt het nog uit of je zo'n setje van stahlwille of midlock koopt of van een huismerk of ander goedkoper merk?
De geleidebussen kunnen van elke kwaliteit zijn, de boren moeten van een (zeer) goede kwaliteit zijn in verband met scherp blijven en niet breken.
quote:
erikv2 schreef op 05 september 2017 @ 22:29:

@MeanBlueMan (alias baksteen/bakkie toch?): Was jouw cbx blok wat in dat topic besproken wordt toch? Hoe is het bij jou gelukt? Met een setje zoals op foto van v.d.v.?

:Y
En dat is idd mijn CBR1100/Blackbird.

Hoe het gelukt is staat omschreven in die linkjes. Met geduld en een kraspen. Kost niets, minste risico, beste resultaat.

quote:
Sleutel schreef op 05 september 2017 @ 22:56:

[...]

Als je het topic even doorleest, dan weet je hoe ik dat gedaan heb ;)

:^ en een Sleutel om het 'zware' werk te doen, dat helpt ook :Y :}
nog een tip voor vde toekomst : altijd momentsleutel eerst testen in de bankvijs, om te testen of :
-hij effektief klikt
-de klik ongeveer overeen komt met de ingestelde waarde.

dat voorkomt dergelijke problemen ;)
Kruipolie gebruiken kan geen kwaad. Gebruik dan wel echte kruipolie zoals IMAL.

Linkse boren set kan je hier bestellen

https://www.autogereedsch...se-borenset-3-5-6-en-8mm/
quote:

:^ en een Sleutel om het 'zware' werk te doen, dat helpt ook :Y :}

mit ein bisschen fingerspitzengefühle :+
Dank allemaal! Ga binnenkort aan de slag met jullie tips. Vooral veel geduld en rustig aan. En voorlopig niet boren of dergelijke.

Rond proberen te tikken. Mocht dat geen succes opleveren, dan misschien nog een poging om de 2 delen met loctite secondenlijm aan elkaar te lijmen en dan proberen los te draaien....?

Ik heb hier kruipolie staan van motip: kruipolie degripppant mos2. Is dat iets...?
quote:
erikv2 schreef op 06 september 2017 @ 19:50:Rond proberen te tikken. Mocht dat geen succes opleveren, dan misschien nog een poging om de 2 delen met loctite secondenlijm aan elkaar te lijmen en dan proberen los te draaien....?
Waar je rekening mee moet houden zal het volgende zijn:
Het breukvlak zal niet glad en haaks op de hartlijn zijn. Hierdoor zal bij indraaien het laagste punt van je boutkop en het hoogste punt van het boutrestand elkaar raken voordat het breukvlak gesloten zal zijn.

Dat is te verhelpen door van de boutkop de schroefdraad over een lengte van ongeveer 1 cm weg te vijlen waardoor je de boutkop zonder draaien in het gat kan laten zakken.

Dat weghalen van de schroefdraad gaat het makkelijkst en het snelst door de boutkop met het 6-kant in een boormachine te klemmen waarbij je 1 cm uit de boorkop laat steken. Nu de boor aanzetten met een laag toerental en de vijl net zo lang over de schroefdraad bewegen totdat de schroefdraad net verdwenen is.

Gezien de schroefdraad m8 zal de sleutelwijdte 13mm. Je boorkop zal dus boren van 13 mm moeten kunnen vastklemmen.
quote:
erikv2 schreef op 06 september 2017 @ 19:50:

Rond proberen te tikken. Mocht dat geen succes opleveren, dan misschien nog een poging om de 2 delen met loctite secondenlijm aan elkaar te lijmen en dan proberen los te draaien....?

Originele methode. Maar wie weet, ik vind m leuk bedacht en de moeite waard.

Wel oppassen dat er geen lijm op de schroefdraad terecht komt :
quote:
Hanzzzz schreef op 06 september 2017 @ 14:05:
Kruipolie gebruiken kan geen kwaad. Gebruik dan wel echte kruipolie zoals IMAL.

Linkse boren set kan je hier bestellen

https://www.autogereedsch...se-borenset-3-5-6-en-8mm/

volgens mij zijn kruipolie en een boor geen ideale combinatie
quote:
K@W@ schreef op 07 september 2017 @ 15:23:

[...]

volgens mij zijn kruipolie en een boor geen ideale combinatie

Waarom niet?
Ik lees hier dat het gebruik van een linkse tap sterk wordt afgeraden en meestal is dat ook zo. Want breekt een bout bij het losdraaien dan moet je zo ver mogelijk bij linkse tappen vandaan blijven en het is hier al uitgelegd waarom.

Maar breekt een bout bij het (te) vast schroeven en zoals in dit geval zonder dat er nog een stukje uitsteekt wat je kunt pakken, dan zou je het best kunnen proberen met een linkse tap. Maar krijg je hem niet met heel weinig kracht er uit, ga er dan niet meer kracht op loslaten want als hij breekt is het zoals gezegd echt einde oefening
Dan zou ik toch nog zo'n uitdraai setje proberen te scoren als wat v.d.v liet zien.
Heb ik ook liggen maar die zijn ook niet zaligmakend.
quote:
leotje60 schreef op 07 september 2017 @ 19:31:
Dan zou ik toch nog zo'n uitdraai setje proberen te scoren als wat v.d.v liet zien.
En gebruik dan, als je toch gaat boren, een linkse boor.
Mocht het stukkie bout dan idd niet zo vast zitten heb je grote kans dat hij meedraait en naar buiten komt.

Verders alles goed dicht maken en om de boor een paar magneetjes leggen, dan vliegen daar de ijzerdeeltjes naartoe.
Bij de Lidl verkochten ze een paar weken geleden een losdraaiset, bestaande uit een boor, een dunne en een dikke los"draaier". Zo'n losdraaier was een schacht met een tapse voorkant. In in die voorkant waren twee kepen gefreesd die bij het linksom draaien zich vastbeten in de zijkanten van het geboorde gat.

https://www.youtube.com/watch?v=Y4KumsI0f-E
https://www.lidl-shop.nl/...enverwijderset/p100220109

Een 8mm boor toch? Daarmee voorboren lijkt me wat grof.....?
Wat een ingewikkeld gedoe allemaal. Ik zou het zelf eerst eens proberen door een putje in het restant te slaan, een gaatje in te boren en er een torx in te meppen en losdraaien.

Klinkt als een lompe oplossing en dat is het ook wel een beetje, maar tot nu toe is het een oplossing die mij nog nooit in de steek gelaten heeft.
quote:
Die freesboor is mooi meegenomen in dat setje maar niet bedoeld om dat gat voor de boren.
@jaap43: Ah ok. Dus je stelt voor om met een kleine links draaiende boor een gat in het restant van de bout te boren en dan proberen met een van de uitdraaiers het restant eruit te draaien?
quote:
erikv2 schreef op 07 september 2017 @ 23:11:
@jaap43: Ah ok. Dus je stelt voor om met een kleine links draaiende boor een gat in het restant van de bout te boren en dan proberen met een van de uitdraaiers het restant eruit te draaien?
DE kosten bij de Lidl zijn het noemen niet waard, dus je kan het altijd proberen. Lukt het ook hier niet mee dan kan je ze altijd nog gebruiken voor het soort schroeven uit het filmpje.
quote:
erikv2 schreef op 07 september 2017 @ 23:11:

Boortje 2,5 / 3mm, die vernoemde torxbit erin tikken en dan losdraaien, mits dat draadstukje er vanzelf niet uitkomt met de linkse boor. Gebruik in ieder geval geen lange boor, die breken wat sneller.
Het is M6 schroefdraad.

© 2001-2017 Motor-Forum