Bekijk originele versie: 1978 Honda CB400T Scrambler

Ik heb velgen van een cb400f in mijn cb400n.
En nog wat andere honda onderdelen.

[Afbeelding: 540.jpg]
Vandaag de schokbrekers gecontroleerd en opgelapt. Veren gecheckt, nieuwe olie er in en de oliekeerringen zijn vervangen

[Afbeelding: DSC03178.jpg]

[Afbeelding: DSC03180.jpg]

[Afbeelding: DSC03179.jpg]

Ook de uitlaten eens aangepast door er een DB killer in te monteren met wat extra dempingswol. Misschien gaat de wol er nog van af, afhankelijk van de tegendruk die de uitlaat zo biedt. Als dat te veel is gebruik ik alleen de DB killers.

[Afbeelding: DSC03140.jpg]

DB Killers
[Afbeelding: DSC03141.jpg]

Dempingswol

[Afbeelding: DSC03142.jpg]

[Afbeelding: DSC03143.jpg]

[Afbeelding: DSC03144.jpg]

Ook nog eens gekeken naar de seat hoop. Deze moet een beetje aangepast worden vanwege het taps toelopende frame van de '78 CB400. Is nog
[Afbeelding: DSC03148.jpg]
[Afbeelding: DSC03162.jpg]
[Afbeelding: DSC03160.jpg]

Meer volgt!
Update:

Vandaag het frame aangepast om het zadel op te kunnen monteren. Helaas heeft de 1978 CB400 aan de achterkant een soort gezet frame wat haast iets weg heeft van een oude Puch achterbrug. Ook loopt dit iets taps toe, i.p.v. dat het volledig symmetrisch. Hierdoor is het monteren van een frame hoop niet heel erg makkelijk. Uiteindelijk heb ik gekozen om een zo'n geleidelijk mogelijke overgang naar de buis te creŽeren. Het is nog niet helemaal af, maar het begin is d'r!
Allereerst moest die pre fab beugel iets naar buiten toe gebogen worden. Als je zelf een pijpenbuiger hebt, kun je misschien zelf iets maken door een bocht van minder dan 180gr. te buigen. Ik heb het zů gedaan :)
[Afbeelding: DSC03146.jpg]

Keukengerei
[Afbeelding: DSC03166.jpg]

Het frame eerst iets ingekort.

[Afbeelding: DSC03189.jpg]

Dit is het idee. Het bovenste randje van het frame weghalen, zodat de buis met een uitsparing daar weer overheen valt. Zo heb je wat meer 'vlees' om vast te bakken
[Afbeelding: DSC03190.jpg]

Hier begint het al aardig vorm te krijgen. Ik heb er voor gekozen om het overgebleven stuk frame schuin af te slijpen en in een puntvorm bij te buigen zodat het er een beetje natuurlijk uit ziet
[Afbeelding: DSC03239.jpg]

Dit moet nog mooi afgewerkt worden, maar geeft een beetje een idee!
[Afbeelding: DSC03244.jpg]

Vervolgens voor de achterste bevestigingspunten van het zadel, een aantal dwarsbalkjes geplaatst
[Afbeelding: DSC03254.jpg]

Even snel wat boutjes geplaatst om te kijken of alles mooi aansluit. Dat bleek gelukkig zo te zijn. Uiteindelijk ga ik een paar koppelmoeren gebruiken om de afstand tussen het zadel en de beugels te overbruggen. Daar kun je vervolgens vleugelmoeren indraaien. Op die manier is het zadel ook nog makkelijk zonder gereedschap te verwijderen.
[Afbeelding: DSC03258.jpg]

Begint er aardig op te lijken!

[Afbeelding: DSC03259.jpg]
Zo, de CB400 heeft heel even stilgelegen maar ik heb weer een aantal dingetjes gedaan.

Het zadel is nu helemaal passend gemaakt met behulp van het originele rubber onder de tank. Daarnaast is de overgang van het frame naar de seat-hoop nu een mooi vloeiend geheel geworden. Ik wacht nog even met alles zwart spuiten omdat er onder het zadel nog iets van een bakje moet komen voor de elektronica. Misschien ga ik die nog vastlassen aan het buizenframe. Daarnaast is het nieuwe stuur gemonteerd en heb ik eens gekeken of ik alles passend kreeg. Het lijkt er aardig op dat alles nu past in elk geval. Alleen de after market gashendel passend maken voor de originele behuizing was een behoorlijk geknutsel.

Seat hoop
[Afbeelding: DSC03345.jpg]
[Afbeelding: DSC03328.jpg]
[Afbeelding: DSC03326.jpg]

Moose Racing stuur
[Afbeelding: DSC03343.jpg]
Nieuwe handvatten in originele behuizingen + Bar end mirrors
[Afbeelding: DSC03340.jpg]
De opnieuw opgemaakte schokbrekers zijn gemonteerd en daarop heb ik deze beugels + nieuwe koplamp gemonteerd
[Afbeelding: DSC03333.jpg]
Hopelijk krijg ik alle bedrading en stekkerverbindingen in de nieuwe koplamp. Origineel zit dit allemaal in de armatuur van de koplamp gedrukt, maar deze nieuwe lamp is kleiner
[Afbeelding: DSC03334.jpg]
Het moet allemaal door die doorvoer heen. Eventueel vervang ik de stekkers door AMP-stekkerverbindingen. Dat scheelt ook al weer Ruimte
[Afbeelding: DSC03335.jpg]
Voorlopige eerste indruk van de voorkant!
[Afbeelding: DSC03341.jpg]
[Afbeelding: DSC03329.jpg]
[Afbeelding: DSC03337.jpg]

[Afbeelding: DSC03332.jpg]

:]
Vandaag wezen puzzelen op internet om leuke geschikte banden te vinden die op de originele Comstar velgen passen. Situatie is als volgt:

Voorvelg maat: 1,85x19
Band: Continental bla bla in maat 100/90-19.....spuuglelijk straatding
Achtervelg maat: 1,85x18
Band: Dunlop K82 in maat 3.50-18......Andere maatvoering. Leuke band maar ruim 6 jaar oud en verdere historie onbekend.

Ik heb daarom toch maar besloten om er wat anders op te monteren. In principe zat ik weer aan Dunlop K81/82 te denken, maar bij een scrambler hoort toch eigenlijk wat grovers. Mijn oog is gevallen op de Enduro banden Heidenau K60.

Het bleek erg lastig om TubeType banden te vinden voor zowel de voor-als achterkant in een breedtemaat die op deze Comstarvelgen passen. Uiteindelijk ga ik het maar zo proberen:

TT= Tube type
TL= Tubeless
Goed opletten dus als je wat koopt.

4.10 -18 TT 60 S HEIDENAU K60 Rear
100/90 -19 TL 57 H HEIDENAU K60 Front

In die laatste moet dan toch maar een binnenband komen. Dit is niet ideaal, en ik zou er ook niet de 210km/h mee gaan rijden (Snelheidsindex H) maar ik denk dat het voor dit stadbrommertje wel goed gaat komen.

En nu maar wachten op de postbode. :)

Om een idee te geven van de Heidenau K60

[Afbeelding: 8904a20c83828e7298adf4b33805302a--honda-motorcycles-scrambler.jpg]

[Afbeelding: Matt-Woodgates-CX-1-THUMB.jpg]
Vreemd dat je voor een binnenband kiest .
Meende dat de Comstar wielen zo beetje de eerste wielen bij de motorfietsen waren die binnenband vrij waren
er even een foto bij gepakt
[Afbeelding: 297070200_2-honda-cbx-1000z-cb.jpg]
Tegen het lage middendeel zie je aan beide kanten een ril zitten daar rust bij een Tubeless band een luchtafdichtende rand tegen en voorkomt tevens dat de band bij een lage spanning naar binnen schiet
Daarom zijn de Comstar wielen geschikt voor Tubeless .
Ahaa, ik heb in principe gekeken naar wat er nu op zat. Dat lijkt dus onnodig die binnenband.
Als je er een binnenband in hebt zitten dan moet je voor een tubeless wel een ventiel monteren voor een comstar wiel meende als ik me nog goed herinnerd dat zo'n rubber ding niet lekker paste

© 2001-2018 Motor-Forum