Bekijk originele versie: Electrisch rijden echt schoon? Wat te doen met oude accus

Is electrisch rijden echt wel zo schoon?
Hoeveel grondstoffen gaan er in een accupack en hoe komen we weer van alle oude accupacks af.
Voordat je stroom kunt gebruiken moet dat vaak eerst milieuvervuilend geproduceerd worden

Door Maximus Braaapus op zaterdag 06 januari 2018 22:53

Het is alleen schoon waar hij rijdt. Delving en afdanken van materialen en de uitstoot van steen/bruinkoolcentrales heb je in de milieuzone geen last van.
Beperkt plaatselijk schoon. De banden zullen even hard slijten als ieder ander voertuig en evenveel vervuilen.
Hier een rapport van het TNO over elektrische auto’s. Worden al jouw vragen in beantwoord.

Wat die stroom betreft, ook al zou je die stroom betrekken van een vuile kolencentrale, zelfs dan is een elektrisch voertuig nog schoner dan een modern benzinevoertuig. Kun je nagaan als je zonnestroom gebruikt.

Dat heeft te maken met het bedroevend lage rendement dat elke benzinemotor heeft, zeker bij normaal gebruik.
Koude start, koud stationair draaien voor het stoplicht, daarna stationair draaien in de file, veel start stop verkeer. Allemaal dingen die heel veel voorkomen en waar een benzine of dieselmotor helemaal niet voor gemaakt is.

Een verbrandingsmotor heeft al een laag rendement en als je hem dan rechtstreeks de wielen laat aandrijven is het helemaal beroerd. Beter wordt het als je elektrisch rijdt en een brandstofmotor als range extender gebruikt. Dan mag die motor op een optimaal toerental draaien, is de belasting altijd optimaal en draait ie nooit stationair onbelast. Maar ook dan nog kun je beter laden uit het stopcontact.

Een elektrisch voertuig draait niet stationair, hoeft niet warmdraaien, die motor staat gewoon stil als het voertuig stilstaat.
quote:
Hybride schreef op 07 januari 2018 @ 14:24:
Hier een rapport van het TNO over elektrische auto’s. Worden al jouw vragen in beantwoord.

Wat die stroom betreft, ook al zou je die stroom betrekken van een vuile kolencentrale, zelfs dan is een elektrisch voertuig nog schoner dan een modern benzinevoertuig. Kun je nagaan als je zonnestroom gebruikt.

Dat heeft te maken met het bedroevend lage rendement dat elke benzinemotor heeft, zeker bij normaal gebruik.
Koude start, koud stationair draaien voor het stoplicht, daarna stationair draaien in de file, veel start stop verkeer. Allemaal dingen die heel veel voorkomen en waar een benzine of dieselmotor helemaal niet voor gemaakt is.

Een verbrandingsmotor heeft al een laag rendement en als je hem dan rechtstreeks de wielen laat aandrijven is het helemaal beroerd. Beter wordt het als je elektrisch rijdt en een brandstofmotor als range extender gebruikt. Dan mag die motor op een optimaal toerental draaien, is de belasting altijd optimaal en draait ie nooit stationair onbelast. Maar ook dan nog kun je beter laden uit het stopcontact.

Een elektrisch voertuig draait niet stationair, hoeft niet warmdraaien, die motor staat gewoon stil als het voertuig stilstaat.

Alleen nu gaat een benzinemotor zo'n 200.000-250.000km mee. Hoe lang gaan die accu's mee? Dus echt van maken tot sloop is een elektrische auto dan nog steeds schoner als een benzine?
quote:
Roy "R" schreef op 07 januari 2018 @ 14:30:....Alleen nu gaat een benzinemotor zo'n 200.000-250.000km mee. Hoe lang gaan die accu's mee? Dus echt van maken tot sloop is een elektrische auto dan nog steeds schoner als een benzine?....

Tja, kijk eens naar de kilometerstanden en de prijzen van enkele gebruikte Tesla’s:

https://electrek.co/2017/...terdam-used-model-s-sale/
quote:
Hybride schreef op 07 januari 2018 @ 14:41:

[...]

Tja, kijk eens naar de kilometerstanden en de prijzen van enkele gebruikte Tesla’s:

https://electrek.co/2017/...terdam-used-model-s-sale/

Idd, netjes. Maar is dat met dezelfde accu?
Ik heb nooit iets gelezen over Tesla batterijpakketten die verwisseld zijn vanwege degeneratie....

Heb je de opvallende tekst gezien bij Transmissie: ? Een “vending machine” is ook een automaat...
quote:
Hybride schreef op 07 januari 2018 @ 14:24:

Wat die stroom betreft, ook al zou je die stroom betrekken van een vuile kolencentrale, zelfs dan is een elektrisch voertuig nog schoner dan een modern benzinevoertuig. Kun je nagaan als je zonnestroom gebruikt...

Gemakshalve wordt dan maar niet meegrekend wat het rendement is van de geproduceerde stroom. Ook van je "zonnestroom". Want die wordt ook heen- en weer over het net gestuurd en de grootste deel van het jaar aangemaakt met fossiele brandstoffen met een uiteindelijk zeer laag rendement aan e-output. En pure groene stroom kan (momenteel) alleen gebrukt worden voor e-vervoer als slechts een marginaal deel van het verkeer hier gebruik van maakt. Als iedereen er op overschakelt (zoals men wil doen geloven) zal men zeer vlug tegen de grens van de huidige mogelijkheden van het e-vervoer aanbotsen.

Wat die studies betreft, dat heb ik eerder al aangheaald. Zoveel meningen, zoveel studies (of wie de studies bestelt krijgt zijn gevraagde uitkomst). Zo bestaan er ook recente studies (dan nog aangehaald door een milieudeskundige) dat het verbruik van +100.000 km van een kleine benzinemotor overeenkomt met de uitstoot van de productie van 1 Tesla.

ps. Eenmaal de capaciteit van een accupack van een e-car onder de 80% zakt wordt het onrendabel (meesleuren van dood gewicht). Tesla vervangt en herbruikt en accu's dan gewoon in zijn home accu packs (en verkoopt die weer als voor nieuw). En nog maken ze geen winst.
Voor een e-motoraccu is dat echter geen "oplossing".

Een elektrisch voertuig is natuurlijk uitermate geschikt voor overwegend traag stadsverkeer en start/stop bewegingen. Daar is het rendement veel hoger dan een benzine/dieselmotor. Het zou er nog maar aan moeten ontbreken.
quote:
Ivob2 schreef op 07 januari 2018 @ 16:38:.....Gemakshalve wordt dan maar niet meegrekend wat het rendement is van de geproduceerde stroom. Ook van je "zonnestroom". Want die wordt ook heen- en weer over het net gestuurd en de grootste deel van het jaar aangemaakt met fossiele brandstoffen met een uiteindelijk zeer laag rendement aan e-output. En pure groene stroom kan (momenteel) alleen gebrukt worden voor e-vervoer als slechts een marginaal deel van het verkeer hier gebruik van maakt. Als iedereen er op overschakelt (zoals men wil doen geloven) zal men zeer vlug tegen de grens van de huidige mogelijkheden van het e-vervoer aanbotsen....

Nu je het zegt, ik kwam ook niets tegen over de produktie van olie. De boorplatformen, affakkelen, olietankers, raffinaderijen, transport met tankwagens, opslag. Dat gaat toch ook niet allemaal vanzelf ?

En wat de capaciteit van het elektriciteitsnet aangaat, daar hebben we het onlangs nog over gehad. Met moderne mogelijkheden als o.a. V2G is er geen enkele reden om aan te nemen dat er problemen ontstaan.
In dit land hebben we bij mijn weten nu al meer capaciteit dan we nodig hebben om iedereen elektrisch te laten rijden.

quote:
...Wat die studies betreft, dat heb ik eerder al aangheaald. Zoveel meningen, zoveel studies (of wie de studies bestelt krijgt zijn gevraagde uitkomst)....

Tja, als jij liever de olieindustrie gelooft dan het TNO is dat aan jou...

quote:
..... Eenmaal de capaciteit van een accupack van een e-car onder de 80% zakt wordt het onrendabel (meesleuren van dood gewicht). Tesla vervangt en herbruikt en accu's dan gewoon in zijn home accu packs (en verkoopt die weer als voor nieuw). En nog maken ze geen winst.
Voor een e-motoraccu is dat echter geen "oplossing"...

Kijk, en dat soort opmerkingen vind ik nu veelzeggend...
Wat nu, geen sneer over de Tesla model 3 ? Jammer hè dat de produktie daarvan steeds beter loopt en dat die auto de verwachtingen waarmaakt en zelfs overtreft.

Maar ik vond het wel slim om gebruikte batterijpakketten opnieuw te gebruiken voor stationaire toepassingen, doen Renault-Nissan en BMW ook.
Kijk maar eens wat Tesla voor elkaar speelt in Australië.

quote:
...Een elektrisch voertuig is natuurlijk uitermate geschikt voor overwegend traag stadsverkeer en start/stop bewegingen. Daar is het rendement veel hoger dan een benzine/dieselmotor. Het zou er nog maar aan moeten ontbreken.....

Niet alléén daar is het rendement hoger.
Elektrisch is het rendement altijd hoger maar het grootst is het verschil bij de situatie die heel veel voorkomt; koude motor, start-stop en fileverkeer.
@Roy “R”:

hier een paar artikeltjes die jou misschien interesseren over de Tesla Semi.

En hier wat leesvoer over het hergebruik van batterijen.

https://electrek.co/2015/...rgy-storage-installation/

https://www.groen7.nl/sec...il-ev-accus-hergebruiken/

https://www.groen7.nl/che...n-de-volt-in-huishoudens/
Mjah, dat argument over 80% capaciteit en dergelijke.... Een Zero word 5 jaar of 500.000km gegarandeerd op 80% of hoger, tegen die tijd is tie afgeschreven en koop ik een nieuwe. Ik gebruik hem voor woon/werk en redt ruim 200km op een lading, en aangezien mijn klantenkring op 70km radius zit is ook 80% prima voor mij.

Ove Lithium cellen gaan nogal wat verhalen rond, ik gebruik ze sinds 1999 in verschillende verschijningsvormen en wat me opvalt is dat de goedkopere cellen zoals in mobieltjes het over het algemeen erg slecht doen met een hoog slijtageniveau en verlies van capaciteit in enkele jaren. Duurdere cellen daar in tegen heb ik meer dan 3 jaar in gebruik, met een restcapaciteit van rond de 95% bij een cycle of 300 per jaar. Zo ging mijn laatste laptop-accu 5 jaar mee.
Lithium an sich is geen stof waar milieufreaks zich zorgen over hoeven te maken, het werd en word al jaren gebruikt bij het kleuren en harden van glas en keramiek, en voor het kleuren van vuurwerk. Het winnen van het spul is ook niet echt milieu-onvriendelijk omdat het gewonnen word als zout (Artikel in het NL met Bloomberg filmpje). Wat overblijft zijn wat zeldzame-aarde metalen en wat plastic, ook niet echt spannend.

Met de milieubelasting van lithium-ion accu's zit het wel snor dus.

© 2001-2018 Motor-Forum