Bekijk originele versie: Motor uitlenen, beste manier om risico's uit te sluiten / ve

Wat een geneuzel allemaal. Leen het uit zonder bullshit of helemaal niet. Om nou een hele schriftelijke overeenkomst op te stellen voor een paar dagen. Bespaar dan die hoofdpijn.
Als je al twijfels hebt dan vertrouw je diegene niet.
Zoals hierboven genoemd laat hem dan maar een motor huren.
Man man man, dat uitlenen ook altijd. Als mensen iets willen dan moeten ze het zelf maar regelen/kopen. Van uitlenen aan bekenden krijg je vroeg of laat alleen maar ellende, waar begin je aan. Laat hem lekker via de reguliere weg een motor huren dan zijn jullie allebei blij, hij een motorfiets voor 4 dagen en jij geen zorgen. Mocht dat teveel kosten dan moet diegene zich eens achter ze oren krabben of motorrijden wel wat voor hem is.

Optie 3 is helemaal een lachertje. Als ik de volgende koper van jou motorfiets zou zijn dan zou ik serieus twijfels krijgen. Ik wil altijd een fiets met zo min mogelijk eigenaren. En als iemand met een verhuurverhaal op de proppen komt dan geloof ik er geen barst van.
Volgens mij is de motor niet eens verzekerd als er iemand anders oprijdt dan de verzekerde eigenaar , zo werd mij het uitgelegd .
3 jaar geleden voor mijn zoon geÔnformeerd bij verschillende verzekeraars voor zijn motorverzekering , werd 18 eerste motor en dan eventueel op mijn naam de motor en kreeg overal te horen dat dit niet mag , ik kon het doen maar bij een eventueel ongeluk serieuze problemen kunnen zijn bij uitkeren , dus zelf kunt betalen , bij all risk .
Kreeg overal het zelfde antwoord .
Dus zou eerst informeren bij je verzekeraar .
Hangt m.i nogal van de staat van de motor af. Ik heb best eens een brik uitgeleend zonder gezeur achteraf, prima, gewoon op basis van goed fatsoen. Maar als je erg zuinig op je spullen bent, beter van niet. Niet iedereen is even voorzichtig met spullen, en sommigen nog minder met spullen van een ander.
quote:
jean-pie schreef op 16 mei 2018 @ 09:42:
Volgens mij is de motor niet eens verzekerd als er iemand anders oprijdt dan de verzekerde eigenaar , zo werd mij het uitgelegd .
3 jaar geleden voor mijn zoon geÔnformeerd bij verschillende verzekeraars voor zijn motorverzekering , werd 18 eerste motor en dan eventueel op mijn naam de motor en kreeg overal te horen dat dit niet mag , ik kon het doen maar bij een eventueel ongeluk serieuze problemen kunnen zijn bij uitkeren , dus zelf kunt betalen , bij all risk .
Kreeg overal het zelfde antwoord .
Dus zou eerst informeren bij je verzekeraar .

Dit geldt voor de situatie waarin je zoon de regelmatige bestuurder van de motor is, dan moet de verzekering op zijn naam/profiel afgesloten worden.
Als hij incidenteel een keer op jouw motor rijdt is er niets aan de hand als ie schade maakt.
En wie gaat het bewijzen dat je zoon structureel op jouw motor rijdt ?
Garanties bestŠŠn niet in het leven. Vertrouwen is de enige, en tegelijkertijd de beste garantie. Als het 'fout gaat' kun je vanuit die positie heel mooi de relatie verder zien ontwikkelen. En dat is voor mij het belangrijkste.

1. Als je het niet vertrouwt ... klaar, niet uitlenen.
2. Als je het wel vertrouwt ... ook klaar, lekker uitlenen.

Just my two cents though ... *D
quote:
slonzebons schreef op 16 mei 2018 @ 10:04:
Garanties bestŠŠn niet in het leven.

Ik ken er 2

je gaat dood

je betaalt belasting
quote:
Insanity03 schreef op 16 mei 2018 @ 09:24:
Wat een geneuzel allemaal. Leen het uit zonder bullshit of helemaal niet. Om nou een hele schriftelijke overeenkomst op te stellen voor een paar dagen. Bespaar dan die hoofdpijn.
Als je al twijfels hebt dan vertrouw je diegene niet.
Zoals hierboven genoemd laat hem dan maar een motor huren.

:^ als je iemand niet met je fiets vertrouwd dan moet je 'm niet uitlenen. Hij kan ook via het eerder genoemde motoshare een fiets van een ander huren, heb jij er geen last van. :)
quote:
Sassette schreef op 16 mei 2018 @ 09:09:
Ik zou mijn motor alleen uitlenen aan iemand waarbij ik zeker weet dat dit soort overeenkomsten niet nodig zijn. Zijn er niet veel :)

Hier raak jij misschien nog wel het beste de kern van het juiste antwoord op z`n vraag . B|
Wat is het financiŽle risico dat jij loopt? En is hij bereidt dat te dekken in het ergste geval? Dat is volgens mij alles wat je moet weten.

Door mean-machine op woensdag 16 mei 2018 11:14

Mijn 1e gedachte was ook Motorshare.

Mijn overbuurman verhuurt op deze manier zelfs zijn Harley aan wild-vreemden.
Wat hij de huurder in rekening brengt kan hij natuurlijk zelf overeenkomen.
Maw bij die maat van jou is het gratis. Echter zijn wel de risico's afgedekt!

Bijkomend voordeel is ook, dat bij schade, motorische ellende alles duidelijk is.
Komt ook niet de vriendschap bij evt. een twistpunt in gevaar!
Het feit dat je hier zo moeilijk over nadenkt betekend dat je het niet moet doen.

Ik heb mijn XT nog wel eens uitgeleend aan vrienden waarvan ik zeker weet dat ze fatsoenlijk rijden en fatsoenlijk met mijn spullen om gaan.

Verder leen ik een voertuig nooit uit. Komt alleen maar gezeik van als het mis gaat.
Ook precies de reden dat ik voertuigen ook nooit zomaar leen.

Door mean-machine op woensdag 16 mei 2018 11:18

quote:
Clank schreef op 16 mei 2018 @ 11:15:
Het feit dat je hier zo moeilijk over nadenkt betekend dat je het niet moet doen.

Ik heb mijn XT nog wel eens uitgeleend aan vrienden waarvan ik zeker weet dat ze fatsoenlijk rijden en fatsoenlijk met mijn spullen om gaan.

Verder leen ik een voertuig nooit uit. Komt alleen maar gezeik van als het mis gaat.
Ook precies de reden dat ik voertuigen ook nooit zomaar leen.

Zelfs je beste vriend die altijd netjes rijdt, kan in een bocht met grind onderuit gaan!

Door sodeknetters op woensdag 16 mei 2018 11:36

quote:
Dutchy748 schreef op 16 mei 2018 @ 08:41:
Wie kwam met het idee? "

Jij? "oh je gaat een weekendje weg? Dan kun je evt wel...."
Hij? "zeg, jij hebt toch 2 motoren?"

Was mijn idee. De motor in kwestie is mijn woon/werk fiets waar ik niet teveel emotionele waarde aan hecht, en ook de geldelijke waarde is beperkt. Als de in redelijkheid voorzienbare dure risico's uit te sluiten zijn heb ik er geen probleem mee dat het ding "gebruikt" wordt.

Door sodeknetters op woensdag 16 mei 2018 11:43

quote:
daan944 schreef op 15 mei 2018 @ 23:31:
Optie 4:

Aan hem verhuren middels https://motoshare.nl

Zijn jullie beiden verzekerd, dus als hij kreukels maakt zijn verzekering kosten, niet de jouwe.

Super nuttige suggestie. Dankjewel!
Behandel je motor(en) zoals je vriendin. Zou je je vriendin aan een vriend van jou uitlenen? Het antwoord is voorspelbaar.
Is het een heel goede vriend, of gewoon "een vriend"? Aan de eerste zou ik een motor zonder nadenken uitlenen, aan de tweede helemaal niet.

Door midlifecrisis op woensdag 16 mei 2018 12:27

quote:
Dutchy748 schreef op 16 mei 2018 @ 10:25:

[...]

Ik ken er 2

je gaat dood

je betaalt belasting

Soms moet je nog een beetje poepen ook.
:+
quote:
mean-machine schreef op 16 mei 2018 @ 11:18:

[...]

Zelfs je beste vriend die altijd netjes rijdt, kan in een bocht met grind onderuit gaan!

Exact. Dat is het risico dat je neemt. Vandaag dat ik het met de XT600 wel doe, maar met de thundercat dan weer niet. Als de XT over de grond gaat zal dat niet de eerste keer zijn. De thundercat is meteen total loss.

© 2001-2018 Motor-Forum