Bekijk originele versie: Honda magna bobber v45 wordt heet

Door Sylvanoasselman op woensdag 16 mei 2018 16:42

Goedendag!

Ik heb een honda magna v45 vf750c uit 1982. Nu wordt deze bloed heet. Heb de ventilator al een knop gemaakt dat deze handmatig aan en uit kan. Nu na een 20min rijden loopt de overloop van radiateur over kleine druppels. Radiator wordt ook bloedheet. Eventueel mogelijk dat de thermostaat niet volledig opent of de waterpomp niet goed ronddraait?.

Graag suggesties!

Gr Sylvano
Thermostaat kan je zo testen, ff in kokend water

Door Sylvanoasselman op woensdag 16 mei 2018 16:45

quote:
Bassjunky schreef op 16 mei 2018 @ 16:43:
Thermostaat kan je zo testen, ff in kokend water

Klopt gaat wel open op 82 graden ongeveer in water. Maar ook ver genoeg? Of is het wel of niet open.
Je kunt het koelsysteem flushen; Een chemisch goedje toevoegen die kalk en afzetting afbreekt, en daarna het systeem aftappen, schoonspoelen, en vullen met verse koelvloeistof.

Ik had in mijn 1991 Africa Twin erg veel ingedampte meuk uit het koelwater. Alles wat je van binnen aanraakte was groen en ranzig. Dat flushen heeft de boel enorm opgeknapt!

Als dat niet werkt kun je proberen om de thermostaat domweg weg te laten om deze uit te sluiten, of een nette tweedehands radiator monteren. Werkt dat niet, dan ben ik bang dat je blok iets mankeert (koppakking).

Door Sylvanoasselman op woensdag 16 mei 2018 20:04

quote:
PART 66 schreef op 16 mei 2018 @ 20:01:
Je kunt het koelsysteem flushen; Een chemisch goedje toevoegen die kalk en afzetting afbreekt, en daarna het systeem aftappen, schoonspoelen, en vullen met verse koelvloeistof.

Ik had in mijn 1991 Africa Twin erg veel ingedampte meuk uit het koelwater. Alles wat je van binnen aanraakte was groen en ranzig. Dat flushen heeft de boel enorm opgeknapt!

Als dat niet werkt kun je proberen om de thermostaat domweg weg te laten om deze uit te sluiten, of een nette tweedehands radiator monteren. Werkt dat niet, dan ben ik bang dat je blok iets mankeert (koppakking).

Goede tip om even de termostaat weg te laten. Flushen heb ik al gedaan zat vol roest. Koppaking daar moet hij ook van roken/ kvs opdrinken? Dat doet hij totaal niet namelijk.

Door Sylvanoasselman op woensdag 16 mei 2018 20:31

Wat is een normale warmte voor een radiateur / cilinders?
quote:
Sylvanoasselman schreef op 16 mei 2018 @ 20:04:

[...]

Goede tip om even de termostaat weg te laten. Flushen heb ik al gedaan zat vol roest. Koppaking daar moet hij ook van roken/ kvs opdrinken? Dat doet hij totaal niet namelijk.

Ik vind het nogal een linke tip, want er zijn genoeg koelsystemen waarbij de thermostaat de vloeistofstroom bepaalt tussen 3 slangen. Weglaten is dan een flinke verslechtering van het koelend vermogen.

En dan nu gerichte vragen:

- hoeveel graden wordt het koelsysteem werkelijk (lasertemperatuurmeter oid)?

- is het koelsysteem volledig gevuld met vloeistof (radiateurdop los met koude motor, vooeistof moet tot aan de rand staan)?

- doet de fan het cq schakekt ie ook aan en uit? Je hebt hem doorgelust, was dat omdat ie het niet deed of zomaar een gok?

Daarna kan je dingen los gaan halen cq vervangen.

Door Sylvanoasselman op woensdag 16 mei 2018 20:57

quote:
MasterTommy schreef op 16 mei 2018 @ 20:54:

[...]

Ik vind het nogal een linke tip, want er zijn genoeg koelsystemen waarbij de thermostaat de vloeistofstroom bepaalt tussen 3 slangen. Weglaten is dan een flinke verslechtering van het koelend vermogen.

En dan nu gerichte vragen:

- hoeveel graden wordt het koelsysteem werkelijk (lasertemperatuurmeter oid)?

- is het koelsysteem volledig gevuld met vloeistof (radiateurdop los met koude motor, vooeistof moet tot aan de rand staan)?

- doet de fan het cq schakekt ie ook aan en uit? Je hebt hem doorgelust, was dat omdat ie het niet deed of zomaar een gok?

Daarna kan je dingen los gaan halen cq vervangen.

De radiateur wordt 105 graden, de slangen in en uit rond de 95. Dit na een 15min rijden.

Vloeistof tot rand gevult koud dop open.

Fan sloeg niet aan de schakelthermostaat werkte niet. Schakelaar tussen gemaakt. Zet hem aan bij wegrijden . Heb nu 2 flesjes flush gekocht en nieuw kvs om het nogmaals te proberen en goed te flushen.
Vergeet de dop zelf niet. Als deze niet juist werkt zal hij door lekken, waardoor er ook geen druk opgebouwd kan worden en dus het kookpunt ook niet hoger komt te liggen.

Door Sylvanoasselman op woensdag 16 mei 2018 21:04

quote:
SP1R schreef op 16 mei 2018 @ 21:03:
Vergeet de dop zelf niet. Als deze niet juist werkt zal hij door lekken, waardoor er ook geen druk opgebouwd kan worden en dus het kookpunt ook niet hoger komt te liggen.

Dit is zeker een punt om snel overheen te kijken! Ga gelijk een andere zoeken. Even kijken wat voor druk het hoort te zijn. :]
Werkt de waterpomp wel naar behoren?
quote:
Sylvanoasselman schreef op 16 mei 2018 @ 21:04:

[...]

Dit is zeker een punt om snel overheen te kijken! Ga gelijk een andere zoeken. Even kijken wat voor druk het hoort te zijn. :]

Zo werkt het niet.

Je moet uitvinden wat het euvel is, en dan repareren.

En druk meten kan, maar met een speciale set

Door Sylvanoasselman op woensdag 16 mei 2018 21:08

quote:
Hollender schreef op 16 mei 2018 @ 21:07:
Werkt de waterpomp wel naar behoren?

Hij pompt rond. Verder nog een check die ik kan uitvoeren?

Door Sylvanoasselman op woensdag 16 mei 2018 21:10

quote:
Martell schreef op 16 mei 2018 @ 21:08:

[...]

Zo werkt het niet.

Je moet uitvinden wat het euvel is, en dan repareren.

En druk meten kan, maar met een speciale set

Het probleem is ook zeker niet de dop neem ik aan, want dan behoord het nogsteeds niet zo heet te worden. Maar nu zit er een 1.1 bar dop op( zie ik net)

Door Sylvanoasselman op woensdag 16 mei 2018 21:12

Nu is het trouwens wel zo ( en ik weet dat dit heel stom is om het te doen) dat is als hij zo warm is ik gewoon de radiateur dop eraf kan schroeven zonder dat ie afblaast/spuit. Dit hoort ook niet toch?
quote:
Sylvanoasselman schreef op 16 mei 2018 @ 21:12:
Nu is het trouwens wel zo ( en ik weet dat dit heel stom is om het te doen) dat is als hij zo warm is ik gewoon de radiateur dop eraf kan schroeven zonder dat ie afblaast/spuit. Dit hoort ook niet toch?

Dat hoort niet, maar het lijkt me ook niet verstandig om te doen.
Dan dicht de dop niet af zodat er geen overduk kan ontstaan. Dat verklaart ook de lekkage.
Overigens wordt mijn 2 jaar oude motor ook 105 graden tijdens warm weer.

Door Sylvanoasselman op woensdag 16 mei 2018 21:22

quote:
RR. schreef op 16 mei 2018 @ 21:19:

[...]

Dat hoort niet, maar het lijkt me ook niet verstandig om te doen.
Dan dicht de dop niet af zodat er geen overduk kan ontstaan. Dat verklaart ook de lekkage.
Overigens wordt mijn 2 jaar oude motor ook 105 graden tijdens warm weer.

Verstandig is het zeker niet ik weet het gelukkig niks gebeurd. Ik ga even een andere dop proberen morgen ook & goed flushen. Thermostaat nog een keer nakijken en anders de pomp openmaken.

105graden de radiateur? Vondt het nogal aan de warme kant maar heb hiervoor luchtgekoelt gereden.
quote:
Sylvanoasselman schreef op 16 mei 2018 @ 21:22:

[...]

Verstandig is het zeker niet ik weet het gelukkig niks gebeurd. Ik ga even een andere dop proberen morgen ook & goed flushen. Thermostaat nog een keer nakijken en anders de pomp openmaken.

105graden de radiateur? Vondt het nogal aan de warme kant maar heb hiervoor luchtgekoelt gereden.

Ik weet niet precies waar bij mijn motor de temperatuur gemeten wordt, maar die 105 graden verschijnt in de stad regelmatig op mijn schermpje. Op de snelweg zakt hij onder de 80 graden.

Door Sylvanoasselman op woensdag 16 mei 2018 21:29

quote:
RR. schreef op 16 mei 2018 @ 21:27:

[...]

Ik weet niet precies waar bij mijn motor de temperatuur gemeten wordt, maar die 105 graden verschijnt in de stad regelmatig op mijn schermpje. Op de snelweg zakt hij onder de 80 graden.

Ah zo haha bedankt! Voordeel van een (digitale) teller :9
quote:
Sylvanoasselman schreef op 16 mei 2018 @ 21:29:

[...]

Ah zo haha bedankt! Voordeel van een (digitale) teller :9

Of dat een voordeel is, daar ben ik nog niet zeker van. Gelukkig kan ik door een druk op de knop de uitlezing veranderen in buitentemperatuur of tijd, dan heb ik er geen last meer van. :P

Door Sylvanoasselman op woensdag 16 mei 2018 21:40

quote:
RR. schreef op 16 mei 2018 @ 21:34:

[...]

Of dat een voordeel is, daar ben ik nog niet zeker van. Gelukkig kan ik door een druk op de knop de uitlezing veranderen in buitentemperatuur of tijd, dan heb ik er geen last meer van. :P

Zolang ie niet lekt en de buitentempratuur mooi in t schermpje staat gaat het goed :}
quote:
Sylvanoasselman schreef op 16 mei 2018 @ 21:12:
Dat duid er op dat er geen overdruk is..
Een VF750C is een supermagna en die was er nog niet in 1982.

Overigens heb ik het nooit onderzocht, maar op het KV reservoir van mijn Magna's zit een gewoon klemdopje en ik denk daarom dat het systeem niet met overdruk werkt.

Door Sylvanoasselman op woensdag 16 mei 2018 21:56

quote:
Han S schreef op 16 mei 2018 @ 21:54:

Overigens heb ik het nooit onderzocht, maar op het KV reservoir van mijn Magna's zit een gewoon klemdopje en ik denk daarom dat het systeem niet met overdruk werkt.

Oke op mijn kenteken papieren staat toch echt 1982 en vf750c.

Door Sylvanoasselman op woensdag 16 mei 2018 22:01

quote:
Han S schreef op 16 mei 2018 @ 21:54:

1982–1984 V45
Also called
VF750C V45

Verder zie ik geen klemdopje. Nou is de magna gebouwd tot bobber mogelijk een andere radiateur gebruikt. Heb geen reservoir maar echt de radiateur zelf

© 2001-2018 Motor-Forum