Bekijk originele versie: BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Ron, bedankt voor je verhaal en uiteenzetting.
Het is me duidelijk nu.
Ik laat de standaard demper er lekker onderzitten.
Fijne zondag.
Vr Gr
You're welcome !

Ik heb wel vanaf dag 1 die klep in de uitlaat losgekoppeld van het stekkertje. Geeft een iets fruitiger geluid.

Klep staat derhalve altijd in de horizontale, open positie. En gaat niet, direkt na het op contact zetten, ongeveer tot aan ca. 4300 toeren, zielig op een kiertje staan... ;)
quote:
dylanpilot schreef op 28 april 2018 @ 10:13:
Goedendag heren en dames van het goede leven.
Mag ik nog een vraag stellen aan de R1200RT rijders?
Heeft iemand van jullie ervaring met een andere demper op zijn/haar R1200RT?
Ik ben verzot op 2 cilinder motoren vanwege het heerlijke geluid.
Maar mijn R1200RT (2013) die maakt met haar toch originele fabrieks-uitlaat een best wel dociel geluid.
Niks mis mee, maar ik vraag me af of het veel verschil ten positieve uitmaakt als er bijvoorbeeld een Akrapovic opkomt.
Uiteraard heb ik al de nodige You Tube filmpjes bekeken, maar dat is toch altijd anders dan real live.
Iemand ervaring met een vervangingsdemper?
Vr Gr

Ik heb een Remus gehad en 2x een Akra.
En echt , dat is zoveel beter dan het originele pruttelpotje.
Laat je vooral niet weerhouden om er een echte uitlaat op te zetten, wat anderen hier ook beweren.
Kijk ook ff bij Bos, die hebben een model waarbij je de klep traploos kan verstellen.
Een maat van mij heeft er 1 op zijn GS.
Als de performance (verbruik/power) nou significant zou veranderen met een andere uitlaat, dan was ik wellicht nog te verleiden om de standaard uitlaat te vervangen. Mij persoonlijk interesseerd het geluid helemaal nul-komma-nix. Ik luister toch naar muziek, hoe minder herrie mijn RT maakt, hoe beter mijn muziek klinkt.
Mijn muziek komt dus uit de Akra.
Broemmmmm , beng, beng.
Kijk ff op http://www.pajic.nl

De heer Pajic knutselt een mooi pijpje onder je RT.
De mijne vind je er ook wel terug http://www.pajic.nl/galerij/bmw-2/
quote:
...Ron... schreef op 29 april 2018 @ 13:01:
You're welcome !

Ik heb wel vanaf dag 1 die klep in de uitlaat losgekoppeld van het stekkertje. Geeft een iets fruitiger geluid.

Klep staat derhalve altijd in de horizontale, open positie. En gaat niet, direkt na het op contact zetten, ongeveer tot aan ca. 4300 toeren, zielig op een kiertje staan... ;)

Sporadisch maakt dat klep ding muziek als ik het contact aanzet. Toch dat stekkertje maar eens lostrekken.
Waar zit die stekker ergens Ron?
quote:
janc'borg schreef op 01 mei 2018 @ 11:54:

[...]

Sporadisch maakt dat klep ding muziek als ik het contact aanzet. Toch dat stekkertje maar eens lostrekken.
Waar zit die stekker ergens Ron?

Vlakbij de klep :-)
Wel ff plastic demonteren denk ik zo
quote:
doov schreef op 30 april 2018 @ 12:24:

[...]

Ik heb een Remus gehad en 2x een Akra.
En echt , dat is zoveel beter dan het originele pruttelpotje.
Laat je vooral niet weerhouden om er een echte uitlaat op te zetten, wat anderen hier ook beweren.
Kijk ook ff bij Bos, die hebben een model waarbij je de klep traploos kan verstellen.
Een maat van mij heeft er 1 op zijn GS.

Hiero met Akra. En zonder kat (remus bochten). En zonder uitlaatgasklep.
Ben het met Ron eens dat zonder db-killers het teveel wordt.
Maar ben het niet met Ron eens dat zijn Akra hetzelfde klinkt als de standaarddemper. Het geluid op het filmpje klinkt toch al beter dan standaard. Maar missschien is het verschil te klein voor wat men verwacht.

En de muziek klinkt door de speakers prima in combi met de akra :9

Erg groot voordeel van wat 'meer' volume is toch ook wel het filerijden.... :]
quote:
Wobbert schreef...:

Maar ben het niet met Ron eens dat zijn Akra hetzelfde klinkt als de standaarddemper.
Het geluid op het filmpje klinkt toch al beter dan standaard.

Geluid in het filmpje dat was zonder de dB-killers... ;)
Vandaar beter dan standaard.

Vond het in den beginne wel soort van flink klinken, maar al heel gauw vond ik het toch teveel van het fijne... :/
quote:
Wobbert over DAT stekkertje...:

Vlakbij de klep :-)
Wel ff plastic demonteren denk ik zo

Ja, beetje verstopt achter het linker plastic.
Beetje schuinboven 'achter' de linker voetsteun.

Het losse stekkertje vast gezet met een trekbandje aan een stukkie framepijp.
En daar waar het stekkertje in zou moeten kunnen, dat heb ik afgedopt.
Enfin, het knipperlichtje was dan eindelijk binnen. Ik had geen Track&Trace gekregen, daar naar gevraagd. Krijg meteen een antwoord met een linkje die vermeld dat het dingetje vandaag kwam.

Start:
[Afbeelding: 2018050314280181-DE90051D-0DE4-4D4D-9D16-38D822C63D85-M.jpg]

Verduiveld, hoe zat het ook al weer? Google-en wordt een mensch niet vrolijk van. Een sujet van twijfelachtig allooi bezwoer dat het benodigd was de ruit en het tupperware ter voorzijde in zijn geheel te verwijderen ten einde een nieuw knipperlichtje te monteren.

Gelukkig had ...Ron... mij twee jaar terug om deze tijd zo ongeveer getipt over hoe het tupperware gebeuren los gaat ivm de Blauw Spuit Operatie.

Beetje prutsen linksboven in het spiegeltje...
[Afbeelding: 2018050314280181-F3CA4AD6-5DA1-4C27-A4C5-03D3A5C5A1F2-M.jpg]

Verbaasde me weer dat het hele ding door slechts 1 boutje op zijn plek gehouden wordt...
Nou ja, mocht het boutje los trillen, dan valt het knipperlichtje er niet zo maar af, er zit nog een draadje aan:
[Afbeelding: 2018050314280181-3974BA4C-498F-4E4A-AFF9-F52651E58C34-L.jpg]

Stekkertje los en dan ligt het spul op de werkbank
[Afbeelding: 2018050314280181-91C0D30E-5EED-41BD-8A25-04C6E9416945-L.jpg]

Clipjes even overzetten en het oranje bolletje er maar uit gesloopt, ons ben zuunig, je weet maar nooit waar het goed voor is...

Wel een gedoetje om dan dat ene boutje weer in het gaatje te prutsen, maar met wat geduld zit het ook zo wel weer in elkaar:
[Afbeelding: 2018050314280181-A1A12F79-56BE-4F58-B046-2EDACAA015AE-L.jpg]

Glaasje rechts is nu wel tikje helderder dan glaasje links, iets dat de tijd vast wel weer zal weten te fixen.
quote:
Jeroen1969 schreef op 03 mei 2018 @ 20:05:

Gelukkig had ...Ron... mij twee jaar terug om deze tijd zo ongeveer getipt over hoe het tupperware gebeuren los gaat ivm de Blauw Spuit Operatie.

...no Ron, no glory... _O- _O- _O-
:$

Door Jeroen1969 op zondag 06 mei 2018 00:36

Als rood nou jouw kleur is... en jij mij n.b. op weg geholpen hebt om het Tupperware los te halen.... zodat mijn Thunderbolt Grey in Sidney blauw kon worden omgetoverd... en het adresje waar mijn spul vak kundig en vriendelijk geprijst gespoten is (dank Roelof voor de tip!)... op slechts een half uuRTje van je huis is... is het dan niet een idee om zelf met de PolaRT en torx schroevendraaieRT in de weer te gaan?
Neuh..., heb al een keer een RodeToerer gehad...
Twee keer zelfs.

Drie x is dan onzin... ;)

...de eerste RodeToerer...
[Afbeelding: i-kbD49dN-M.jpg]
Hoewel..., als je dan toch persť zo'n LC/RT zou moeten rijden, dan vind ik die rode kleur dan toch wel weer WEL de minst nare oplossing...
En weer terug van 5 dagen Vogezen. Deze 5 dagen is een week van uitersten. Beginnend met regen, vervolgens door naar hagel, nachtvorst, ijs bovenop de berg, korte broek in de zon tot de laatst dag met een zonnebril op naar huis rijdend.
Alles tussen -1 en + 25 graden, maar wel genoten van het rijden!
Zooow..., afgelopen zondag was het zomaar weer eens tijd voor een tochtje. Vrouwlief had iets van 'water' in gedachten, en ik iets van 'bos-bochtjes'.

En daarom maar eens kijken of 'we' zoiets zouden kunnen combineren.

Relatief vroeg uit de veren, een licht ontbijt, en fijn bijtijds on tour.
Want dat is het plan.

Een echte route maak ik niet, en geef de OnRoute-kaart van Garmin de opdracht 'Ermelo'..., en nou weet ik wel dat er in 'Ermelo' ook niet heel veel spannends gebeurt, maar..., het ligt redelijk op de Veluwe, en dus bos, en dus bochtjes.

En voor de rest zien we dan wel weer... ;)

Eerst stop voor dampende (zwarte) koffie, en voor home-made worstenbroodjes.
FF heerlijk op een bankje bij die rustieke (is een Rijksmonument !) Katerveesluis in Zwolle.

...bij de Katerveersluis in Zwolle (gekke schaduw van de motor trouwens... ;)
[Afbeelding: i-nwcZsbT-XL.jpg]

[Afbeelding: i-SWvH4wb-XL.jpg]

...voor koffie, en worstenbroodjes..., want je neemt wat mee in die zijkoffers... :Y
[Afbeelding: i-zD3RSc3-XL.jpg]

[Afbeelding: i-ZxJLzpV-XL.jpg]

...best een leuke locatie voor een rustgevende stop...
[Afbeelding: i-gLCTm5t-XL.jpg]

[Afbeelding: i-Crb8Pgj-XL.jpg]

Via rustige routes richting dus dat Ermelo. En dan zien we vanzelf waar we de (meegebrachte) lunch gaan doen..., want ons benne tenslotte zuunig..., en de koffers groot genoeg voor koek-en-zopie... ;)

...tweede stop ; Spriederweg, vlak voor de afslag naar Drie...
[Afbeelding: i-vXktPch-XL.jpg]

...en hier ook al zo rustig... :?
[Afbeelding: i-LtjBV2L-XL.jpg]

Tafelkleedje op tafel, koeltas uit de koffer, en de broodjes met 'ei-vleeswaar-mayo-uienjam-kruiden' uit de plastikjes.
En omdat het toch gratis is..., ook maar aan de Łber-gezonde drank... ;)

...lekker !!...
[Afbeelding: i-ksHst8q-XL.jpg]

[Afbeelding: i-xWPQFqr-XL.jpg]

...en 'nee hoor', dat doen wij niet... ;)
[Afbeelding: i-MLss9BX-XL.jpg]

Na de lunch, en een 'enig' App-verkeer met good old 'Jeroen-viel-uit-de-boom', toets ik 'Rheden' in de Garmin.
Als in : laat ons maar verrassen.

En 'nee', wij hoeven helemaal niet naar Rheden, maar dat ligt wel toevallig aan de voet van de Posbank.
En bij dat laatste is het ook altijd goed vertoeven.

De route krioelt mooi, en op enig moment zelfs over een net iets te lang zand-grindpad (...), naar het ALTIJD (!) drukke Assel toe.

Het is voor de rest echt rustig op de weg, en wat ons ECHT opvalt, dat zijn de aantallen Saab Cabriolet auto's..., bijzonder..., want overal komen we die dingen tegen... :/

Het is ronduit druk op die Posbank. Want 1 of andere fietstoertocht daar over heuvel-en-hei..., en ze rijden werkelijk als gekken, die gladgeschoren geoliede wielrijders...

Eentje neemt er in een blinde afdaling de binnenbocht..., terwijl ik daar net naar boven stuur en knor..., die gast schrikt zich wild, laat waarschijnlijk een nat windje..., en heb hem bijna aan mijn koppelingshendel hangen...

Alsof ze een blinde vlek voor de ogen hebben, zo fietsen die mafkezen hier... :/

De geplande pauze houden op de Posbank is derhalve ook niet te doen, want veel en veel te druk, en alle bankjes ook bezet.
Maar..., tussen Arnhem en Rozendaal staat langs de Schelmseweg een tafelte-dekje, dat weet ik.

Geen fijne romantische plek, maar meestal wel vrij.
En daarom doen we daar stop nummero drie... :Y

...locatie !...
[Afbeelding: i-XqpTBzb-XL.jpg]

[Afbeelding: i-TBr5VFh-XL.jpg]

...koffietijd !...
[Afbeelding: i-46TS8tz-XL.jpg]

Maar..., we hadden bos-en-water afgesproken. En daarom bij Rozendaal 'Deventer' in de Garmin gezet. En wederom via OnRoute natuurlijk.

Kronkel maar wat aan. En hoewel elke weg bekend is, stuurt het toch lekker weg.

Deventer zelf laten we letterlijk rechts van ons liggen, en stallen de brommeRT aan 'de overkant'.
Oridinair op het fietspad, bovenop een dijk.
En wij lekker op een bankje in de zon.

...locatie !...
[Afbeelding: i-pJN2psJ-XL.jpg]

...de vorige keer zaten we dus pauze te houden aan de overkant van het water...
[Afbeelding: i-WV8cvLp-XL.jpg]

Kinderen spelen in een ondiep stukje uitloop van de IJssel. Een oudere mevrouw leest een boek. Twee meiden hangen wat rond, en twee jongens-en-1-meisje lummelen wat in de (brandende) zon.

Nederland op z'n mooist !

...en van de brommeRT heeft niemand echt last, zo...
[Afbeelding: i-85zDDDX-XL.jpg]

...ja sorry..., ik weet het..., ik parkeer op een fietspad... :/
[Afbeelding: i-bb6BKNr-XL.jpg]

...lekker rustig zo..., met ons kannetje frisdrank.
Opa & oma auf tour...
;)
[Afbeelding: i-MK8hg94-XL.jpg]

Het laatste stukje van de tocht meandeRT langs de IJssel. Tot aan Hattem. En vanuit daar binnendoor richting eigen achtertuin.

Met 'dank' aan het zand-grindpad bij Assel nu wel een ongekend stoffige motor, maar..., dat 'zien' we morgen dan wel weer... ;)

Voor vandaag een mooie 300+ km tocht weggeboxerd.
En enkele plaatjes voor in het plakboek rijker.

...en in HELE grove lijnen is het deze keer deze hoek van het land geworden...
[Afbeelding: i-h6vmKMs-XL.jpg]

Oh..., en schreef ik een vorige keer iets over serieus stroef schakelen na maanden van stilstand..., nou..., afgelopen weken toch serieus naar van alles en nog wat zitten kijken, maar nix geks kunnen vinden/zien/ontwaren.

Het ding ook 'droog' gereden, dus op de middenbok, en een stief kwartiertje dat ding door de versnellingen heen geharkt, en dat dan met verschillende toerentallen.

Zonder koelende rijwind uiteraard, dus niet heel erg gezond denk ik..., maar..., en of het geholpen heeft, daar twijfel ik sterk aan..., vandaag schakelde de bak gewoon weer als vanouds.

Als in : allemaal tevreden vandaag ! :t
Mooi verhaal Ron! Fijn dat de bak ook weer lekker schakelt!

Sidney gaat 22 mei poosje logeren in Ede, 60k beurt en de velgen antraciet gepoedercoat.

Zelfde dag gaat Pumaatje poosje logeren in Nieuwegein. Anti Roest behandeling.

Mijn hele vloot dus pleite, gelukkig is er nog gedeelde RooS..
...ah..., donkere velgen... ;)

Doe dan ook gelijk donkere kleppendeksels... :Y
quote:
...Ron... schreef op 08 mei 2018 @ 12:10:
...ah..., donkere velgen... ;)

Doe dan ook gelijk donkere kleppendeksels... :Y

:N

:W
Sidney toch maar ff eerder naar de beurt. Vandaag schoot ze twee keer spontaan uit de 5. Daarnaast was ik ff vergeten dat na de vakantie Sidney halen niet helemaal matcht met de VRO die ik op Sidney en Karin op RooS ga doen op 3 juni... Hopelijk kan MSA het er nog tussendoor fietsen..
En Sidney alweer opgehaald van de beurt. Met hagelnieuwe bandjes. Weer de Dunlop Road Smart 3. Onder het motto: If it aint broken: don't fix it!.

Waar voorheen er een euforisch gevoel zich van mij meester wist te maken als ik nieuw rubber mocht inwijden, bleef de sensatie nu nogal vlakjes. Dat had vooral niets met het gemak te maken waarmee ook het nieuwe setje RS 3 slofjes zich door de bochtjes laat wurmen. Het is inmiddels het 4e setje dat ik mag inwijden (2e op de RT en er zit ook een relatief vers setje op de verse RS waar de vorige minder verse RS bij aflevering destijds toch ook van een vers setje RS 3 rubber was voorzien).

Het heeft er vooral mee te maken dat de vorige banden, ondanks makkelijk aan te wijzen ernstige tekenen van slijtage en eigenlijk toch ook wel sporen van dat vermaledijde "Cuppen", met hun dikke 16k aan rijervaring zich nog altijd belachelijk goed gedroegen. Hooguit dat een dikke laag nattigheid op het wegdek een fractie minder grip gaf dan toen de bandjes fris en fruitig onder de RT waren geknutseld.

Enfin, uiteraard de eerste kilometers daarnet wat beschaafder gereden dan te doen gebruikelijk. Vanavond even naar zusterlief de puppies portretreren en het rubber wat meer inwijden. Want na onze vakantie in SiciliŽ staat een VRO Op Maat cursus op de rol en dan is het wel de bedoeling dat de RT plat op haar zij kan zonder dat ze gaat schuiven/glijden.
Na de vakantie ook de jacht openen op een betaalbare edoch kwalitatief goede en betrouwbare heftafel, liefst een occassie. Eerste klusje na het Heimbach weekend wordt dan de wielen van de fiets schroeven en inleveren bij MSA voor een poedercoating. Terwijl de velgjes dan opgeknapt worden, ga ik met de fiets in de weer om met een dremeltje de pekel sporen zo veel als mogelijk weg te poetsen.

© 2001-2018 Motor-Forum